Zákon o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska (zákon o zmene klímy)
V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky a Nízkouhlíkovou stratégiou rozvoja Slovenska republiky pripravuje MŽP prvý národný zákon o zmene klímy.
Dôvody a cieľ vypracovania zákona
Zmena klímy v podmienkach Slovenskej republiky sa na prvý pohľad môže zdať vzdialenou témou, neovplyvňujúcou naše životy na každodennej báze. Hlavnými, najčastejšie pozorovanými prejavmi zmeny klímy sú dlhodobé sucho, povodne a bleskové povodne, rast globálnej priemernej teploty, extrémne meteorologické prejavy ako sú výdatné zrážky, extrémne vysoké teploty, extrémny vietor a ďalším významným prejavom sú prírodné požiare. Podľa klimatológov sa na Slovensku v porovnaní s predindustriálnym obdobím oteplilo o približne 2,2 stupňa Celzia, pričom ďalšie otepľovanie by znamenalo zmenu priemerných teplôt od juhu Slovenska až po Vysoké Tatry, dlhšiu vlnu horúčav a väčšiu hrozbu sucha, intenzívnejšie búrky a riziko povodní. Možno očakávať aj väčšie rozšírenie infekčných chorôb, zväčšia sa ďalšie zdravotné riziká, problémom sa stane aj vynútené zdražovanie plodín, ktoré sú určené na dennú obživu obyvateľstva a pod. Je potrebné uvedomiť si, že zmena klímy je bližšie ako sa nám môže na prvý pohľad zdať.
MŽP SR sa hlási svojimi záväzkami k ambicióznej klimatickej politike zo strany Európskej únie a snaží sa ju v maximálnej možnej miere transponovať do slovenskej reality napr. aj prostredníctvom návrhu zákona o zmene klímy. Hoci je táto, tzv. zelená agenda EÚ často neprávom terčom kritiky za jej údajne prehnanú ambicióznosť, musíme si uvedomiť, že len v prípade ak naozaj budeme schopní napĺňať svoje európske a aj národné záväzky, až potom môžeme vyžadovať obdobné kroky od našich globálnych partnerov. V týchto súvislostiach, zákon o zmene klímy zjednotí slovenský klimatický právny rámec a naše národné ciele budú stanovené systematicky a vo vzájomnej synergii. Zmena klímy sa dotýka, má a bude mať vplyv na všetkých obyvateľov, preto všetci máme svoju zodpovednosť a každý by mal svojim postojom, správaním prispieť k riešeniu v oblastiach, kde na to vidí priestor a má na to možnosti.
Problematika zmeny klímy sa doposiaľ legislatívne upravovala prostredníctvom zákona 414/2012 o obchodovaní s emisnými kvótami (ten upravuje len polovicu slovenských emisií, ktoré spadajú pod Systém obchodovania s emisnými kvótami- EU ETS). Zvyšné oblasti (tzv. emisie mimo ETS ) pokrývala jednak priamo aplikovateľná EÚ legislatíva, alebo legislatíva spadajúca pod iné rezorty. Redukčné ciele doteraz v legislatíve určené neboli. Upravuje ich iba Envirostratégia 2030 s názvom „Zelenšie Slovensko – Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030“, Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021 – 2030 či Nízkouhlíková stratégia rozvoja Slovenskej republiky do roku 2030, s výhľadom do roku 2050. Envirostratégia 2030 definuje adaptáciu na zmenu klímy ako svoju prioritu, Akčný plán na riešenie dôsledkov sucha a nedostatku vody – H2ODNOTA JE VODA má slúžiť ako nástroj pre zvýšenie adaptačnej schopnosti Slovenskej republiky, Stratégia adaptácie Slovenskej republiky na zmenu klímy – aktualizácia a Akčný plán pre implementáciu Stratégie adaptácie Slovenskej republiky na zmenu klímy určujú inštitucionálny rámec a koordinačný mechanizmus na zabezpečenie účinnej implementácie adaptačných opatrení na všetkých úrovniach. Dlhodobo však absentuje legislatívny nástroj, ktorý by zdôraznil vysokú naliehavosť v riešení klimatických potrieb. Potreba pripraviť nový zákon je identifikovaná aj ako jedno z kľúčových opatrení vo vyššie uvedenej nízkouhlíkovej stratégii, či menovaných adaptačných dokumentoch.
Vypracovanie a predloženie tohto zákona súvisí taktiež aj s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 - 2024, podľa ktorého na dosiahnutie uhlíkovej neutrality nákladovo efektívnym spôsobom vláda prijme zákon o zmene klímy.
Hlavné kľúčové oblasti návrhu zákona
- Zabezpečiť vymáhateľnosť cieľov skrz trajektóriu, čo zahŕňa zadefinovanie redukčných národných cieľov, určenie cieľov pre špecifické sektory, stanovenie mechanizmov na ich plnenie a nápravné opatrenia v prípade ich neplnenia a prípadnú revíziu cieľov pri uplatnení zásady ich neznižovania (sektorové ciele, korekčný mechanizmus).
- Zefektívniť procesy prípravy, prijímania, hodnotenia a aktualizácie dokumentov v súvislosti s politikami zmeny klímy, zadefinovať pôsobnosť MŽP, stanoviť dodatočné reportovacie povinnosti pre právnické osoby a inštitúcie verejnej správy pre zber údajov (následne vyvodiť zodpovednosť orgánov/inštitúcií štátnej správy a samosprávy pri neplnení), zakotviť právny rámec pre národný inventarizačný systém zberu emisných údajov a legislatívne zakotviť adaptačné politiky.
Odbor politiky znižovania emisií skleníkových plynov (OPZESP) prezentovalo proces prípravy a participácie na tvorbe zákona o zmene klímy v rámci projektu Úradu pre splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti „Budovanie kapacít pre oblasť participatívnej tvorby verejných politík v prostredí ústredných orgánov v roku 2021“.
Proces prípravy zákona o zmene klímy
- V júni 2021 bola zverejnená predbežná informácia k zákonu o zmene klímy, ktorá predstavila zámer a cieľ zákona. Doručené vyjadrenia k predbežnej informácii sú dostupné na stiahnutie Vyhodnotené boli v Správe o účasti verejnosti, ktorá je povinnou prílohou v rámci materiálu predkladaného do medzirezortného pripomienkového konania.
- V nadväznosti na zverejnenú predbežnú informáciu bola 25. júna 2021 zvolané I. pracovné stretnutie (online) s prezentáciou k návrhu zákona za účasti zástupcov relevantných rezortov a odbornej verejnosti, ktoré sa uskutočnilo dňa 25.6.2021, čím zároveň bola aj založená pracovná skupina k príprave zákona. Medzirezortná pracovná skupina pre prípravu zákona o zmene klímy je neformálna pracovná skupina, koordinovaná Odborom politiky znižovania emisií skleníkových plynov, ktorá sa venuje príprave zákona o zmene klímy, ktorý bude v súlade so záväzkami SR ku ktorým sa SR prihlásila. Jej zloženie vychádza z pracovnej skupiny pre prípravu nízkouhlíkovej stratégie.
- Pracovná skupina je prepojená s Radou Vlády pre Európsku zelenú dohodu RV EZD , ktorá vznikla 4. novembra 2020 a návrh na jej zriadenie bol schválený uznesením vlády SR č. 699/2020 zo dňa 4. 11. 2020, ktorá má právomoc zriadiť pracovné a expertné skupiny, ktoré sa budú podieľať na príprave a posudzovaní materiálov predkladaných na zasadnutie rady a na úlohách súvisiacich s implementáciou a monitorovaním dohody.
- Vo februári 2022 bol pripravený I. draft zákona o zmene klímy (v časti na stiahnutie) , ktorý môžu pripomienkovať subjekty, a organizácie ako aj odborná verejnosť do konca mája 2022.
Sektorové ciele v zákone o zmene klímy
Na základe projekcií emisií skleníkových plynov pre jednotlivé sektory, ktoré pripravil Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ), sa stanovujú sektorové ciele pre sektory cestnej dopravy, budov mimo EÚ ETS, odpadov, poľnohospodárstvo a LULUCF, Priemysel a F-plyny mimo ETS.
Návrh zákona stanovuje nasledujúce sektorové ciele:
- Sektor cestnej dopravy má za cieľ do roku 2030 nepresiahnuť zvýšenie emisií o 29 % v porovnaní s referenčným rokom 2005.
- Sektor budov, okrem emisií spadajúcich do EÚ ETS, má za cieľ do roku 2030 znížiť emisie oxidu uhličitého o 12 % v porovnaní s referenčným priemerom rokov 2018, 2019 a 2020.
- Sektor poľnohospodárstva má za cieľ do roku 2030 znížiť emisie o 10 % v porovnaní s referenčným rokom 2005.
- Sektor využívania pôdy, zmien vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva má za cieľ do roku 2030 zvýšiť záchyty o 25 % v porovnaní s referenčným rokom 2005. Za splnenie tohto cieľa je zodpovedné ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.
- Sektor odpadov má za cieľ do roku 2030 znížiť emisie o 24 % v porovnaní s referenčným rokom 2005.
- Sektor priemyselných procesov a používania rozpúšťadiel vrátane fluórovaných skleníkových plynov okrem emisií spadajúcich do systému obchodovania s emisiami má za cieľ do roku 2030 nepresiahnuť zvýšenie emisií o 40 % v porovnaní s referenčným rokom 2005.
Podkladové materiály k stanoveniu sektorového cieľa (projekcie emisií skleníkových plynov nájdete v časti na stiahnutie.
Sektorové ciele v zákone o zmene klímy - prerokovávané pod pracovnými skupinami pod RV EZD - Pracovná skupina pre: Poľnohospodárstvo, Výstavbu, LULUCF, Priemysel a Energetiku.
- 11. mája 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre Poľnohospodárstvo (prezentáciu a podklad nájdete v časti na stiahnutie), ktorého cieľom bola diskusia k stanoveniu cieľov znižovania emisií v sektoroch mimo systém obchodovania s emisnými kvótami na základe pripravených projekcií SHMÚ pre sektor poľnohospodárstva. Tieto projekcie majú slúžiť ako podklad pre stanovenie sektorového cieľa pre sektor poľnohospodárstva.
- 12. mája 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre Dopravu (prezentáciu nájdete v časti na stiahnutie), ktorého cieľom bola diskusia k stanoveniu cieľov znižovania emisií v sektoroch mimo systém obchodovania s emisnými kvótami na základe pripravených projekcií SHMÚ pre sektor cestná dopravy, ktorá tvorí najväčší podiel na celkových emisiách v tomto sektore . Tieto projekcie majú slúžiť ako podklad pre stanovenie sektorového cieľa pre sektor cestná doprava.
- 1. júna 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre Energetiku (prezentáciu zo stretnutia nájdete v časti na stiahnutie), ktorého cieľom bola diskusia k sektoru energetiky najmä k jej dekarbonizácii a hľadanie riešení náhrady fosílnych palív v tomto sektore. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že sektor energetiky sa podieľa výraznou mierou na celkových emisiách SR a preto je nevyhnutná jej účasť pri plnení dekarbonizačného cieľa do 2030 s víziou uhlíkovej neutrality do roku 2050.
- 21. júna 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre Poľnohospodárstvo (časť LULUCF -Sektor využívania pôdy, zmien vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva). Diskusia sa týkala stanovenia cieľa pre záchyty v sektore LULUCF na základe projekcií emisií/záchytov v rámci prípravy zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii. (prezentáciu zo stretnutia nájdete v časti na stiahnutie).
- 25. augusta 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre sektor Odpady. Diskusia sa týkala stanovenia sektorového cieľa pre v sektore odpady, ktorý bol stanovený na základe projekcií emisií/záchytov v rámci prípravy zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii (prezentáciu zo stretnutia nájdete v časti na stiahnutie).
- 14. septembra 2022 sa konalo pracovné stretnutie skupiny pre Výstavbu. Diskusia sa týkala stanovenia sektorového cieľa pre sektor budov (mimo emisií spadajúcich do Európskeho systému obchodovania s emisiami), ktorý bol stanovený na základe projekcií emisií/záchytov v rámci prípravy zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii (prezentáciu zo stretnutia nájdete v časti na stiahnutie).
Odborná konferencia k návrhu zákona o zmene klímy
Dňa 7. februára 2023 sa konala Konferencia MŽP SR spojená s prezentáciou zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii. Cieľom konferencie bolo predstavenie návrhu zákona o zmene klímy a odborná diskusia k návrhu zákona. Konferencie sa zúčastnili odborníci z oblasti zmeny klímy, ochrany ovzdušia, predstavitelia Národnej rady Slovenskej republiky, vládneho kabinetu, ministerstiev, zástupcovia akademickej obce a občianskych združení. (prezentáciu z konferencie nájdete v časti na stiahnutie).
Medzirezortné pripomienkové konanie (MPK)
- začiatok MPK 30.01.2023
- koniec MPK 17.02.2023
Dokumenty sú dostupné na https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2023/29
(zip. súbor – vlastný materiál vrátane príloh - nájdete v časti na stiahnutie)
Na stiahnutie:
- Predbežná informácia k zákonu o zmene klímy
- Prezentácia z I. stretnutia pracovnej skupiny pre prípravu zákona o zmene klímy (PDF, 645,63 kB)
- Návrh I. draftu zákona o zmene klímy (PDF, 399,65 kB) (marec 2022)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre Poľnohospodárstvo - 11. máj 2022 (pdf, 539 kB)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre Dopravu - 12. máj 2022 (pdf, 1,18 MB)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre Energetiku – 1. jún 2022 (pdf, 1,16 MB)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre LULUCF – 21. jún 2022 (pdf, 1,06kB)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre Odpady – 25. august 2022 (pdf, 338 kB)
- Rokovanie pracovnej skupiny pre Výstavbu – 14. september 2022 (pdf, 1,12 MB)
- Podkladové materiály – stanovenie sektorových cieľov (podľa sektoru)
- projekcie emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy a z nich vyplývajúci návrh na sektorový cieľ v sektore cestná doprava, (pdf, 1,87 MB)
- projekcie emisií skleníkových plynov z budov a z nich vyplývajúci návrh na sektorový cieľ v sektore budov, (pdf, 1,34 MB)
- projekcie emisií skleníkových plynov z poľnohospodárstva a z nich vyplývajúci návrh na sektorový cieľ v sektore poľnohospodárstva, (pdf, 2,92 MB)
- aktualizované projekcie emisií/záchytov skleníkových plynov zo sektora využívanie krajiny, zmeny vo využívaní krajiny a lesníctvo, (pdf, 1,73 MB)
- projekcie emisií skleníkových plynov zo skládok odpadov a z nich vyplývajúci návrh na sektorový cieľ v sektore odpadové hospodárstvo, (pdf, 1,16 MB)
- projekcie emisií skleníkových plynov z priemyslu mimo EÚ ETS a z nich vyplývajúci návrh na sektorový cieľ v priemyselné procesy a používanie rozpúšťadiel (IPPU) (pdf, 1,3 MB)
- Návrh zákona v MPK – zverejnený na slov-lexe – 30. január 2023 (zip, 761 kB)
- Odborná konferencia k návrhu zákona – 7. február 2023 (pdf, 1,86 MB)