Systém obchodovania s emisnými kvótami v leteckej doprave
Emisie v leteckej doprave
Civilné letectvo sa stalo súčasťou systému obchodovania s emisnými kvótami (EU ETS) 1. januára 2012 na základe smernice 2008/101/EC. Dôvodom bol rýchly rast emisií CO2 z leteckých aktivít a ich podiel na celkových emisiách Európskej únie. V roku 2017 priame emisie z letectva v EÚ predstavovali 3,8 % celkových emisií CO2. Letecký sektor vytvára 13,9 % emisií z dopravy, čo z neho robí po cestnej doprave druhý najväčší zdroj emisií skleníkových plynov v tomto sektore. Navýšením Európskeho cieľa zníženia emisií skleníkových plynov na 55 % sa prijala nová legislatíva s dopadom na civilné letectvo, v rámci systému obchodovania je to smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/958 z 10. mája 2023, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES, pokiaľ ide o príspevok leteckej dopravy k cieľu Únie v oblasti znižovania emisií v celom hospodárstve a ktorou sa primerane vykonáva globálne trhové opatrenie.
Obchodovanie s emisnými kvótami v leteckej doprave
Systém pokrýva emisie letov s odletom alebo príletom na letisko nachádzajúce sa v Európskom hospodárskom priestore (Členské štáty EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko) + lety z letísk nachádzajúcich sa v EHP na letiská nachádzajúce sa vo Švajčiarsku a Spojenom kráľovstve. Výnimky týkajúce sa určitých typov letov a lietadiel sú definované v prílohe č. 1 tabuľke D zákona č. 414/2012 Z. z. Podrobnejší výklad výnimiek sa nachádza v rozhodnutí Komisie č. 2009/450/ES.
V prvom obchodovateľnom období (rok 2012) bolo celkové množstvo kvót pre letecké aktivity stanovené na úrovni 97% ročného priemeru vyprodukovaných emisií z daných činností v rokoch 2004 až 2006 (historické emisie). V druhom obchodovateľnom období (2013-2020) bolo množstvo kvót znížené na 95% historických emisií, pričom 15% kvót sa vydraží. Zvyšných 85% kvót sa alokuje bezodplatne, pričom toto množstvo zahŕňa aj 3% rezervu pre nových alebo rýchlo rastúcich prevádzkovateľov lietadiel. 1. januára 2021 vstúpil systém obchodovania do svojej ďalšej fázy.
Postupne sa bude znižovať počet bezodplatných emisných kvót vydaných letectvu. V roku 2024 už bude 25 % emisných kvót vydražených, v roku 2025 to bude 50 % a v roku 2026 všetky. Avšak, až do 20 000 000 emisných kvót bude od začiatku roka 2024 do konca roka 2030 udelených pre letecké spoločnosti na kompenzáciu za zakúpené drahšie udržateľné letecké palivo (SAF) – viac informácií nájdete v revidovanej smernice 2003/87. Viac o rozhodnutiach bolo schválených iniciatívou ReFuelEU, ktorá vytýčila ciele na množstvá SAF v leteckom palive (2 % v 2025 a až 70 % v roku 2050).
Zmena nastala aj pri hodnote emisného faktora leteckého petroleja (Jet A1 alebo Jet A), ktorý sa od 1. januára 2024 zmenil na 3,16 t CO2/t paliva.
Uplatňovanie schémy CORSIA
V októbri 2016 sa Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO) dohodla na rezolúcii o globálnom trhovom opatrení na riešenie emisií CO2 z medzinárodnej leteckej dopravy od roku 2021. V odsúhlasenej rezolúcii sa stanovujú ciele a kľúčové konštrukčné prvky globálnej schémy ako aj plán na dokončenie prác na vykonávacích modalitách. Cieľom schémy kompenzácie a znižovania emisií uhlíka v medzinárodnej leteckej doprave (CORSIA) je stabilizovať emisie CO2 na úrovni roku 2019 tým, že sa od leteckých spoločností vyžaduje, aby kompenzovali rast svojich emisií po roku 2020.
Program CORSIA vstúpil do svojej pilotnej fázy v roku 2021 až do roku 2023. V roku 2024 až do roku 2026 začala tzv. prvá fáza. Na základe tejto fázy sa zúčastnia krajiny EU + Švajčiarska a Spojeného Kráľovstva ako aj krajiny mimo EHP. Vykonávacie nariadenie komisie (EÚ) 2024/622 uvádza v prílohe zoznam štátov, ktorý sa považujú za štáty uplatňujúce systém CORSIA na účely smernice 2003/87/ES, pokiaľ ide o emisie v roku 2023.
Prevádzkovatelia lietadiel, ktorí majú vydané osvedčenie leteckého prevádzkovateľa v členskom štáte EU, alebo sú v krajine EU zaregistrovaní, a spĺňajú podmienky pre zahrnutie do programu CORSIA (ročne vyprodukujú viac ako 10 000 ton CO2 lietadlami s maximálnou vzletovou hmotnosťou vyššou ako 5 700 kg), majú povinnosť monitorovať a vykazovať emisie taktiež z medzinárodných letov mimo Európsky hospodársky priestor. Podľa 2003/87/ES sa od 1.1.2021 na prevádzkovateľov lietadiel vzťahuje aj kompenzačné požiadavky programu CORSIA.
Kompenzácia sa uskutočňuje prostredníctvom nákupu, zrušenia a predaja emisných jednotiek. Nákup a predaj oprávnených emisných jednotiek prebieha prostredníctvom trhu s uhlíkom (Carbon Market). O celkovej výške kompenzačných požiadavkou za predchádzajúci rok ministerstvo informuje prevádzkovateľov lietadiel do 30. novembra daného roku. Ministerstvo zároveň zdieľa prevádzkovateľom ich individuálne kompenzačné požiadavky do 30. novembra roku nasledujúceho po skončení trojročného obdobia (v roku 2024 to bude za obdobie 2021-2023).