hlavná stránka
ikona InstagramInstagram | ikona FacebookFacebook | ikona hľadaťVyhľadávanie | iconEnglish

OU-GL-OSZP-2024/000343

Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie
Hlavná 1, 056 01 Gelnica
Číslo : OU-GL-OSZP-2024/000343
V Gelnici, dňa 12.6.2024

ROZHODNUTIE

Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie ako vecne a miestne príslušný orgán štátnej správy podľa § 5 ods. 1 zákona NR č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, §-u 68 písm. g) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, (ďalej len „zákon OPaK“) a § 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „ správny poriadok“) po uskutočnenom konaní, vo veci uloženia preventívnych opatrení nevyhnutných na zabezpečenie ochrany tetrova hlucháňa (Tetrau urogallus) v lokalite „Hekerová“ v k. ú. Smolník a Úhorná, ktoré bolo začaté na návrh Správy NP Slovenský raj, Štefánikovo nám. 9, Spišská Nová Ves zo dňa 28.10.2022 podľa §-u 4 ods. 2 zákona OPaK, v súlade so smernicou 92/43/EHS o ochrane voľne žijúcich vtákov

zakazuje

subjektom hospodáriacim v lesoch v lokalite: „Hekerová“ v LC Stará Voda nasledovné činnosti:

  1. l. Lesom SR š. p., OZ Východ, ul. Jovická 2, so sídlom 048 01 Rožňava, LS Stará Voda v k. ú. Smolník na parc. č. C-KN 1883/1, 1883/8 a 1883/10 v hraniciach JPRL 144 časť, 147a časť, 147b1 časť,
    1. zakazuje akékoľvek lesohospodárske opatrenia (umelá obnova lesa, pestovná činnosť – vyžínanie, plecí rub, ochrana proti zveri, ťažba – úmyselná a náhodná) a taktiež sprístupňovanie porastov okrem nevyhnutnej údržby (zabezpečenie prejazdnosti a schodnosti lesných ciest vrátane orezu konárov a stromov zasahujúcich do telies ciest, čistenia a údržby odvodňovacích kanálov a priepustov a opravy nestabilných násypových alebo výkopových svahov) existujúcich účelových komunikácii s jej možným vykonaním po 31.7. bežného roka, resp. po dohode so Správou NP Slovenský raj. Odstránenie padnutých drevín pre spojazdnenie lesných ciest pre hasičskú techniku je možné operatívne ihneď.
  2. Lesom SR, š.p. OZ Východ, ul. Jovická 2, so sídlom 048 01 Rožňava, LS Stará Voda v k. ú. Smolník na parcele C-KN 1777/14, 1819/4, 1843, 1883/8, 1883/10 v hraniciach JPRL 138, 142, 143, 144 časť, 145, 146, 147a časť, 147b1 časť, 147b2, 423 a v k. ú. Úhorná na parcelách č. C-KN 660/4, 663/1, 665/1 v hraniciach JPRL 424
    1. celoročne zakazuje vykonávať obnovnú ťažbu ,
    2. od 1. marca do 31.júla bežného kalendárneho roka zakazuje vykonávať náhodnú ťažbu,
    3. náhodnú ťažbu vykonávať tak aby po jej zrealizovaní zakmenenie v každom lesnom poraste nekleslo pod polovicu plného zakmenenia; v poraste ponechávať prednostne staršie a hrubšie stromy, prípadne dutinové stromy,
    4. od 1.marca do 31.júla zakázať vykonávať prerezávku, prebierky, vyžínanie, ochranu kultúr proti zveri a odstraňovať kroviny,
    5. celoročne zakázať aplikáciu chemických látok, s výnimkou prípravku Sanatex VS a Cervacol pričom ich aplikácia je možná výlučne náterom,
    6. sprístupňovanie porastov novými dočasnými približovacími cestami a jarné zalesňovanie je možné vykonávať výlučne po dohode so Správou NP Slovenský raj, údržbu existujúcich účelových komunikácii vykonávať po 31.7. bežného roka, resp. po dohode Správou NP Slovenský raj.
  3. Lesom SR, š.p. OZ Východ, ul. Jovická 2, so sídlom 048 01 Rožňava ako obhospodarovateľovi poľovného revíru Stará Voda, režijného revíru Lesov SR v k. ú. Smolník na parcelách č. C-KN 1777/14, 1819/4, 1843, 1883/1, 1883/8, 1883/10 v hraniciach JPRL 138, 142,143, 144,145,146,147a, 147b2, 423 a neporastových plôch PH 10, PH 11, PH 12, PH 13, PH 14 v k. ú. Úhorná na parcelách č. C-KN 660/4, 663/1, 665/1 v hraniciach JPRL 424 zakazuje zriaďovať poľovnícke zariadenia a vnadiská za účelom vnadenia a prikrmovania - okrem prikrmovania senom, letninou a trávnou alebo ďatelinotrávnou silážou - v okruhu 1000m od hranice vymedzeného územia.


Ostatné podmienky a obmedzenia :

4.1. Správa NP Slovenský raj je povinná vykonávať naďalej monitoring v danom území, pričom pred vstupom pracovníkov S-NP Slovenský raj a doprovodných osôb vykonávajúcich monitoring v danom území je potrebné túto skutočnosť oznámiť správcovi lesných pozemkov. Správa národného parku Slovenský raj po uplynutí 4 rokov platnosti tohto rozhodnutia vyhodnotí dopad opatrení na predmet ochrany a do konca platnosti tohto rozhodnutia predloží tunajšiemu úradu návrh na ďalší postup. Správa NP Slovenský raj zabezpečí vyznačenie lokality zákazovými tabuľami na prístupových cestách a bude zabezpečovať ich údržbu.

4.2. Z dôvodu ochrany biotopu tetrova hlucháňa sa zakazuje využívanie lesa verejnosťou a zber lesných plodov v období od 1.5. do 15.11. bežného roka v k. ú. Smolník na parcelách č. C-KN 1777/14, 1819/4, 1843, 1883/1, 1883/8, 1883/10 v hraniciach JPRL 138, 142,143, 144,145,146,147a, 147b2, 423 a neporastových plôch PH 10, PH 11, PH 12, PH 13, PH 14 v k. ú. Úhorná na parcelách č. C-KN 660/4, 663/1, 665/1 v hraniciach JPRL 424, pričom platnosť tejto podmienky začína dňom nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia. Správa NP Slovenský raj je povinná v súvislosti s predmetom ochrany zabezpečiť osadenie a údržbu zákazového značenia tabuľami s informáciou o časovom vymedzení zákazu a druhu zakázanej činnosti. Zákazové tabule budú osadené pred vstupom do biotopu hlucháňa hôrneho, na prístupových lesných cestách a ostatných komunikačných spojniciach. Zákaz vstupu do lesa sa nevzťahuje na nevyhnutný vstup na toto územie pri výkone práva poľovníctva podľa zák. č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

4.3. Výstavbu ciest v dotknutom území je možné povoliť a realizovať iba po vydaní súhlasu tunajšieho orgánu ochrany prírody a krajiny podľa §-u 6 zákona OPaK.

4.4. V oblasti veterinárnej starostlivosti je potrebné riadiť sa nariadeniami a opatreniami príslušného orgánu veterinárnej starostlivosti, ktoré majú zabrániť šíreniu afrického moru, prípadne iných chorôb.
4.5. Ak dochádza v dôsledku obmedzení a opatrení vyplývajúcich zo zákazov a iných podmienok ochrany prírody a krajiny ustanovených týmto zákonom, alebo z rozhodnutia orgánu OPaK, vydaného na jeho základe k obmedzeniu bežného obhospodarovania, patrí vlastníkovi za predpokladu splnenia podmienok ustanovených zákonom OPaK, náhrada podľa §-u 61 zákona a s nim súvisiacich § 61a-61e.
Uvedené zákazy a obmedzenia vyplývajúce z tohto rozhodnutia prechádzajú na právnych nástupcov povinného. Dodržiavanie podmienok tohto zákazu resp. obmedzení, ktoré sú zakotvené v tomto rozhodnutí bude predmetom kontrolnej činnosti tunajšieho úradu a akékoľvek porušovanie resp. nedodržiavanie týchto podmienok je možné sankcionovať.

Toto rozhodnutie sa vydáva na dobu 5 kalendárnych rokov s platnosťou odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti. Nadobudnutím právoplatnosti tohto rozhodnutia stráca platnosť rozhodnutie Okresného úradu Gelnica, odboru starostlivosti o životné prostredie č. OU-GL-OSZP-2022/000967/He zo dňa 28.12.2022 o predbežnom opatrení.

Neoddeliteľnou prílohou tohto rozhodnutie je grafická príloha v podklade porastovej mapy so zakreslením plôch, s vymedzením režimu hospodárenia v jednotlivých JPRL.

Celková výmera územného a časového obmedzenia v lokalite Hekerová je nasledovná :

Platnosť zákazov a obmedzení vyplývajúcich z pôvodného rozhodnutia bola obmedzená do doby vyhotovenia plánu starostlivosti o les (ďalej aj PSL) t. j. do 31.12.2022 s tým, že práva a povinnosti prešli na právnych nástupcov povinného. Zakázané činnosti boli špecifikované aj v rozhodnutí tunajšieho úradu, vydaného pod č. OU-GL-OSZP-2022/000867/He zo dňa 28.12.2022, ktoré bolo vydané formou predbežného opatrenia s platnosťou do doby nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia.
Vyplývajúc z ust. §-u 89 zákona OPaK môže orgán ochrany prírody ním vydané rozhodnutie z vlastného podnetu alebo na návrh účastníka konania a za podmienok ustanovených zákonom toto rozhodnutie zmeniť, zrušiť alebo rozhodnúť o jeho predĺžení.
Dodržiavanie podmienok tohto zákazu resp. obmedzení, ktoré sú zakotvené v tomto rozhodnutí, bude predmetom kontrolnej činnosti tunajšieho úradu a akékoľvek porušovania resp. nedodržiavanie týchto podmienok je možné sankcionovať.
V uskutočnenom správnom konaní boli námietky a pripomienky účastníkov konania uplatnené formou doručených stanovísk, ktoré boli zosumarizované a pri rozhodovaní vo veci samej vzaté v úvahu. Týkali sa požiadaviek na predĺženie platnosti rozhodnutia bez akýchkoľvek zmien, ďalej zákazu umelej obnovy lesa a pestevnej činnosti, zákazu vykonávania náhodnej ťažby podmienok požadovaného zakmenenia, podmienok používania chemických prípravkov na ošetrovanie lesa ako aj zákazu vnadenia a podmienok zabezpečujúcich zníženie predačného tlaku a všeobecného využívania lesa vo vzťahu k nevyhnutným opatreniam na zabezpečenie ochrany biotopu tetrova hlucháňa v lokalite „Hekerová“. Tie, ktoré mali v konaní opodstatnenie, boli zakotvené v podmienkach výroku rozhodnutia. Tie, ktoré boli vyhodnotené ako neopodstatnené resp. irelevantné pre toto konanie, sú uvedené v odôvodnení rozhodnutia.

Rozhodnutie o námietkach účastníkov konania :

  1. Námietka resp. nesúhlas š. p. Lesy SR, OZ Východ, so sídlom ul. Jovická 2, Rožńava s novými prísnejšími opatreniami oproti pôvodnému rozhodnutiu, uvedená v stanovisku z 2.1.2023 (bod 2 a 3 stan.) sa neakceptuje, keďže nové opatrenia reflektujú na nanovo vymedzené územie biotopu tetrova, nie sú výrazne nad rámec pôvodného rozhodnutia č. OU-GL-OSZP-2018/000572 zo dňa 2.11.2018 ani rozsahom obmedzení činnosť, ani ich časovým vymedzením ho významne nesprísňujú. Opatrenia boli vyhodnotené ako potrebné pre ochranu biotopu tetrova hlucháňa, pretože jeho mláďatá sa liahnu väčšinou koncom mája, ale môžu až do konca júna, resp. začiatku júla a čerstvo vyliahnuté mláďatá nelietajú a tým sú ich únikové možnosti značne obmedzené. Ich opodstatnenie vo vydanom rozhodnutí vyplýva okrem iného aj z Programu starostlivosti o CHVÚ Volovské vrchy, ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 744/2022 dňa 30.11.2022 a je platný.
  2. Námietka š. p. Lesy SR , OZ Východ Rožňava uvedená v stanovisku z 2.1.2023 (4a.stan.), týkajúca sa vylúčenia zákazu umelej obnovy lesa a pestovnej činnosti sa zamieta, pretože táto činnosť sa považuje v biotope tetrova hlucháňa v období od 1.3. do 31.7. za neprípustnú, ktorá vážne negatívne ovplyvní biotop tetrova hlucháňa. Pre zmiernenie zákazu je vo výroku č. 1 uvedená možnosť vykonať ju po odsúhlasení odbornou organizáciou OPaK (S-NP SR) po zhodnotení aktuálnej situácie v lokalite v konkrétnom období a zamýšľanej zmeny drevinovej skladby lesa.
  3. Námietka š. p. Lesy SR , OZ Východ Rožňava uvedená v stanovisku z 2.1.2023 (4b.stan.), týkajúca sa zákazu vykonávania náhodnej ťažby od 1. marca do 31. júla a návrh na najneskorší termín zákazu do 15 júna sa zamieta. Z pohľadu obhospodarovateľa lesa je toto časové obmedzenie považované za najvhodnejšie pre uskutočnenie náhodných ťažieb. Tejto požiadavke Lesov SR nebolo vyhovené, pretože tak to vyhodnotila odborná organizácia s odkazom na platný Program starostlivosti o CHVÚ Volovské vrchy.
  4. Námietka š. p. Lesy SR, OZ Východ, so sídlom na ul. Jovická č.2, Rožňava, uvedená v stan. z 2.1.2023 (4c. stan.) , nesúhlas s opatrením, ktoré povoľuje spracovať náhodnú ťažbu spôsobom, pri ktorom v každom lesnom poraste neklesne zakmenenie pod polovicu plného zakmenenia s argumentáciou, že týmto opatrením by došlo k úplnej bezzásahovosti vytypovaného územia v oblasti ťažby dreva, pričom požadujú zakmenenie 0,3 z plného zakmenenia. Námietka sa neakceptuje, pretože odborná organizácia to vyhodnotila ako nevhodné pre ochranu tetrova a premietlo sa to aj do stanoviska orgánu OPaK k programu starostlivosti o les na roky 2023 – 2032 v štádiu schvaľovacieho procesu.
  5. Námietka š. p. Lesy SR, OZ Východ so sídlom na ul. Jovická č.2, Rožňava, uvedená v stan. z 2.1.2023 (4e. stan.) , týkajúca sa zákazu používania chemických látok a návrhu používať prípravok Sanatex VS na ošetrovanie mechanického poškodenia drevín sa akceptuje s obmedzením času a spôsobu aplikácie prípravku (výlučne náterom po ťažbe po 31.7. bežného roka).
  6. Námietka š. p. Lesy SR, OZ Východ, so sídlom na ul. Jovická č.2, Rožňava, uvedená v stan. z 2.1.2023 (4f. stan.) voči vymedzeniu okruhu 1 000 m od biotopu tetrova so zákazom vnadenia diviačej zveri a obmedzenia výkonu práva poľovníctva sa zamieta a akceptuje vyhodnotenie jej nutnosti pre elimináciu predačného tlaku na tetrova odbornou organizáciou. V ostatnej časti poľovného revíru je vnadenie možné.
  7. Nesúhlas š.p. Lesy SR, OZ Východ Rožňava s predĺžením platnosti rozhodnutia na dobu 10 rokov sa akceptuje a určuje na 5 rokov s argumentáciou, že v súhlase s programom starostlivosti o Chránené vtáčie územie (ďalej aj CHVU) a ďalšími koncepčnými dokumentmi sa vyžaduje prehodnotenie efektu a opodstatnenosti zvolených opatrení uvedených v rozhodnutí a tento nesúhlas bol zohľadnený v podmienkach tohto rozhodnutia.

Odôvodnenie

Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie obdržal dňa 28.10.2022 návrh na zabezpečenie ochrany reprodukčnej lokality a hniezdneho biotopu tetrova hlucháňa (Tetrao urogallus) v lokalite „Hekerova“ v k. ú. Smolník a Úhorná od odbornej organizácie S-NP Slovenský raj, Štefánikovo nám. 9, 052 01 Spišská Nová Ves č. NPSR/349-001/2022-Zool z 20.10.2022, doručenej tunajšiemu úradu dňa 28.10.2022.

Dôvodom začatia konania bola skutočnosť, že lokalita „Hekerová“ patrí do Chráneného vtáčieho územia Volovské vrchy, ktoré bolo vyhlásené Vyhl. MŽP SR zo dňa 16.4.2010 s účinnosťou od 15.5.2010 za účelom zabezpečenia priaznivého stavu biotopov druhov vtákov európskeho významu a biotopov sťahovavých druhov vtákov a s ohľadom na skutočnosť, že ide o lokalitu, ktorá je jedným z posledných miest s potvrdeným výskytom tetrova hlucháňa vo Volovských vrchoch, pričom tetrov hlucháň patrí medzi ohrozené druhy európskeho významu s celoročnou ochranou. Obhospodarovateľmi dotknutých lesných pozemkov boli identifikované Lesy SR š. p. OZ Košice, LS Stará Voda. Právo výkonu poľovníctva v poľovnom revíre Stará Voda ako režijného revíru tu mali pôvodne Lesy SR, š. p., OZ Košice, teraz OZ Východ, so sídlom ul. Jovická 2, Rožňava.

Správnemu konaniu predchádzalo prejednanie a upozornenie na nutnosť dodržiavania opatrení. V predmetnej veci bolo vydané tunajším úradom rozhodnutie č. OU-GL-OSZP-2015/000803 zo dňa 2.12.2015, ktoré bolo zmenené rozhodnutím tunajšieho úradu č. OU-GL-OSZP/2018/000572 zo dňa 2.11.2018, ktorým bola predĺžená jeho platnosť na dobu do 31.12.2022 a následne bolo vydané predbežné opatrenie č. OU-GL-OSZP-2022/000867/He zo dňa 28.12.2022.

Vyplývajúc z ust. §-u 4 ods. 1 zákona je každý pri vykonávaní činnosti, ktorou môže ohroziť, poškodiť alebo zničiť rastliny alebo živočíchy alebo ich biotopy, povinný postupovať tak, aby nedochádzalo k ich zbytočnému úhynu alebo k poškodzovaniu a ničeniu. Podľa §-u 4 ods. 2 zákona OPaK ak takáto činnosť vedie k ohrozeniu druhov rastlín a živočíchov alebo k ich degradácii, k narušeniu rozmnožovacích schopností alebo k zániku ich populácie, štátny orgán ochrany prírody a krajiny túto činnosť po predchádzajúcom upozornení obmedzí alebo zakáže.

Medzi faktory ohrozenia populácie hlucháňa hôrneho (dnes používaný názov uvedený aj vo vyhl. MŽP SR č. 170/2021 Z. z., ktorý je ekvivalentom staršieho názvu tetrov hlucháň) na Slovensku sú v schválenom „Programe záchrany hlucháňa hôrneho na roky 2018 –2022“ identifikované tieto faktory: degradácia vhodných biotopov, ich fragmentácia alebo úplná strata, malá veľkosť populácie a ich izolácia, predácia, ľudské vyrušovanie, plašenie, lov. Program záchrany tetrova hlucháňa označuje predmetné lokality v rámci Slovenska za okrajové s aktívnym prístupom a nevyhnutnými manažmentovými opatreniami. V predmetnej lokalite bola potvrdená existencia chráneného živočícha podľa pozorovaní z roku 2017 minimálne 3 kohúty a 3 sliepky.

O začatí správneho konania v predmetnej veci tunajší úrad písomne upovedomil v zmysle § 82 ods. 7 zákona o ochrane prírody a krajiny účastníkov konania a prostredníctvom internetovej stránky listom zo dňa 29.9.2022 verejnosť. Listom zo dňa 16.11.2022 bolo oznámené začatie predmetného konania všetkým známym účastníkom a súčasne bolo nariadené prejednanie na deň 20.12.2022. Pre veľký počet účastníkov konania bolo oznámenie oznámené aj verejnou vyhláškou v dotknutých obciach. Záujem byť účastníkom správneho konania prejavila mimovládna organizácia Lesoochranárske zoskupenie VLK, Tulčík 310 listom zo dňa 12.11.2022, ktorej toto postavenie v konaní bolo priznané.

Pri ústnom rokovaní spojenom s miestnym zisťovaním v predmetnej veci, ktoré sa uskutočnilo dňa 20.12.2022, bolo konštatované, že miestna ohliadka sa z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienok nevyžaduje, keďže pomery v území sú účastníkom konania známe a správnemu orgánu boli dobre známe z dlhodobo získavaných informácií počas prieskumu S-NP Slovenský raj.

Pre predmetné lesné dielce platí zaradenie do kategórie lesov podľa zákona NR SR č. 326/2005 Z. z. o lesoch v platnom znení (ďalej len zákon o lesoch) a PSL LC Stará Voda a LC Hrable, platného pre obdobie roky 2023 – 2032, preto sa preventívne opatrenia v území vyznačenom v mapovej prílohe prijali s platnosťou päť rokov, t.j. v dobe platnosti PSL, s tým, že v prípade potreby je možné v súlade s ust. §-u 89 zákona OPaK tieto opatrenia meniť, ak si to vyžadujú záujmy ochrany prírody a krajiny, alebo sa zmenia podmienky v území alebo vo výskyte chráneného druhu živočícha.

Zákazy a obmedzenia resp. opatrenia vychádzali z návrhu S-NP Slovenský raj a sú smerované predovšetkým voči Lesom SR š. p. Banská Bystrica. Zároveň tunajší úrad ich doplnil o nevyhnutné opatrenia v území, týkajúce sa zákazu resp. obmedzeniu využívania lesa verejnosťou, zákazu aplikácie chemických látok, obmedzení v oblasti výkonu poľovníckeho práva a tiež určením povinností odbornej organizácii OPaK t.j. S-NP Slovenský raj, napr. pokračovať vo vykonávaní monitoringu územia a vyznačenie územia.

Obsahom návrhu odbornej organizácie S-NP Slovenský raj bolo aj upozornenie na skutočnosť, že územie s biotopmi tetrova hlucháňa susedí s územím biotopov podobného charakteru v územnej pôsobnosti S-NP Slovenský kras a z toho hľadiska je vhodná aj potrebná koordinácia a spolupráca pri určovaní účinných opatrení. Na uvedené upozorňoval v minulosti aj tunajší správny orgán, preto bude požadovať od odbornej organizácie prejednanie problematiky so S – NP Slovenský kras s cieľom overenia migrácie a komunikácie populácie hlucháňa na území oboch okresov Gelnica aj Rožňava. S-NP Slovenský raj ďalej podotkol, že navrhované opatrenia sú v zhode a korešpondujú s požiadavkami, ktoré boli zo strany odbornej organizácie uplatňované pre hluchánie biotopy v Programe starostlivosti o CHVU036 Volovské vrchy a tiež v schvaľovacom procese Programu starostlivosti o les na LC Stará Voda.

Pri rozhodovaní tunajší úrad vychádzal z nasledovných údajov:

  1. Predmetné lesné pozemky tvoria lesné dielce a neporastové plochy v CHVÚ Volovské vrchy s I. stupňom územnej ochrany podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny.
  2. Pre predmetné dielce platí nový Program starostlivosti o les platný pre roky 2023 – 2032
  3. Vyplývajúc z Vyhlášky MŽP SR č. 196/2010 Z. z., ktorou sa vyhlasujú CHVU Volovské vrchy sa za činnosti, ktoré môžu mať negatívny vplyv na predmet ochrany považuje vykonávanie lesohospodárskej činnosti v blízkosti hniezda bociana čierneho, kuvika kapcavého...atď., ak tak určí obvodný úrad životného prostredia.
  4. Program záchrany hlucháňa hôrneho spracovaný na roky 2018 – 2022 ako dokument ochrany prírody podľa §-u 54 ods. 23 zákona 543/2002 Z. z. nelegislatívny, koncepčný dokument popisujúci stav a hľadajúci východiska zlepšenia ochrany a životných podmienok chráneného živočícha, podklad pre spracovanie územnoplánovacej dokumentácie. Nie je dokumentom, ktorý by obsahoval opatrenia, ktoré by boli záväzné alebo sa inak dotýkali pôsobnosti alebo právomoci orgánov verejnej správy. Orgány ochrany prírody konajú v konkrétnych prípadoch na základe odborného stanoviska ŠOP SR alebo Správy NP zohľadňujúc najmä lokálne podmienky. Materiál obsahuje analýzy a odporúčania pre orgány verejnej správy činné vo vecnej pôsobnosti schvaľovateľa. Aktom schválenia sa priamo nezakladajú práva ani povinnosti a ani sa o nich priamo nerozhoduje a ani do nich nezasahuje.
  5. Plnenie záväzkov vyplývajúcich vo vzťahu k Európskej komisii ide o problematiku, ktorú je potrebné prioritne riešiť, avšak skutočnosť, že sa rozhodnutie týka veľkej výmery, s veľkým počtom účastníkov konania a širokým spektrom odborných námietok vo všetkých konaniach a v neposlednom rade nejednotnosť názorov na ekologické nároky chráneného živočícha, na zabezpečenie podmienok jeho prežitia, ako aj na vymedzenie biotopu tetrova hlucháňa, sa tento proces predlžuje a je veľmi zložitý.
  6. Monitoring lokality biotopu tetrova hlucháňa a z neho vyplývajúce odborné posúdenie potrebných opatrení na jeho ochranu uvedené v odbornom stanovisku S-NP Slovenský raj, Štefánikovo nám. 9, Spišská Nová Ves.

Pri rozhodovaní sa tunajší úrad opieral o údaje zakotvené v koncepčných materiáloch týkajúcich sa problematiky ochrany biotopov tetrova hlucháňa v SR.

  1. Vyhláška MŽP SR č. 196/2010 Z. z., ktorou sa vyhlasujú CHVU Volovské vrchy, ktorá za činnosti, ktoré môžu mať negatívny vplyv na predmet ochrany považuje vykonávanie lesohospodárskej činnosti v blízkosti hniezda bociana čierneho, kuvika kapcavého...atď., ak tak určí obvodný úrad životného prostredia. Vyhláška je však neadresná tým, že jednotlivé lesohospodárske činnosti nevymenúva.
  2. Poznatky o stave a štruktúre lesa, režime hospodárenia v lese, zahrnutom v PSL na LC Smolník schváleného pre roky 2012 – 2022 a nového pre roky 2023-2032, výsledky prejednaní s obhospodarovateľom lesa.
  3. Programu starostlivosti o Chránené vtáčie územie Volovské vrchy SKCHVU 036 na roky 2023 – 2052, schválený uznesením vlády SR č. 744/2022 dňa 30.11.2022

Pre spoľahlivé posúdenie veci základným a nosným pilierom bol odborný návrh na prijatie nevyhnutných opatrení predložený odbornou organizáciou OPaK.
K predmetu veci zaujali v lehote, stanovenej pri ústnom prerokovaní (do 15.1.2023) stanoviská nasledovné organizácie a orgány štátnej správy :

I. Stanovisko Lesoochranárskeho zoskupenia VLK, so sídlom Tulčík 310, 082 13 Tulčík, zo dňa 13.1.2023 (doručené 16.1.2023):

  1. V stanovisku sa súhlasí s predĺžením platnosti rozhodnutia č. OU-GL-OSZP-2018/000572 zo dňa 2.11.2018 s tým, že to považuje za možné predĺženie platnosti pôvodného rozhodnutia s jeho aktualizáciou na nové pomery t.j. citácia nového opatrenia RVPZ, ktorého aktualizácia nesúvisí s obmedzeniami týkajúcimi sa hospodárenia, ktoré týmto zostávajú nedotknuté.
  2. Navrhuje sa do samostatného konania vyčleniť rozhodovane o hospodárení v porastoch JPRL 138, 142, 143 a,b,144 (časť podľa mapovej prílohy), 145, 146,147 (časť podľa mapovej prílohy) a v k. ú. Úhorná v hraniciach JPRL 423,424. Toto vyčlenenie porastov do samostatného konania podľa stanoviska umožní kontinuálne zabezpečenie ochrany známeho biotopu hlucháňa, ktorý je predmetom rozhodnutia a ktorého ďalšia existencia tak nebude negatívne ovplyvnená neochotou akceptovať rozšírenie návrhu opatrení na ďalšie JPRL.
  3.  V stanovisku sa ďalej žiada sa o vydanie predbežného opatrenia na všetky porasty.
  4. Odôvodňuje sa potreba naďalej zabezpečovať ochranu biotopu tetrova hlucháňa spôsobom a podľa podmienok pôvodného rozhodnutia, upozorňuje na nevyhnutné obmedzenia vo využívaní lokality verejnosťou a obmedzenia vo výkone práva poľovníctva a na veterinárne opatrenia. Zabezpečovanie monitoringu odbornou organizáciou požaduje na dobu min. ďalších 5 rokov t. j. do 31.12.2027.

II. Veterinárne opatrenie č. 339/2022 zo dňa 28.3.2022, ktoré rieši zaradenie do reštrikčného pásma II (Part II) kde sú nariadené opatrenia na zabezpečenie kontroly a zabránenia šíreniu afrického moru ošípaných v poľovnom revíri v k. ú obce Smolník a Úhorná.

III. Stanovisko Okresného úradu Spišská Nová Ves, Pozemkového a lesného odboru č. OU-SN-PLO2-2022/017412-009 zo dňa 12.12.2023.

V stanovisku úrad nemal k predmetnému zámeru, z hľadiska svojej pôsobnosti námietky. Upozorňuje však na ust. §-u 28 ods. 2,3,4,5, zákona 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje povinnosti pri ochrane lesa :

  1. V prípade ohrozenia lesov alebo škôd spôsobených škodlivými činiteľmi je obhospodarovateľ lesa povinný neodkladne vykonať opatrenia na odvrátenie ohrozenia lesov a odstránenie následkov škôd; v chránených územiach túto povinnosť a povinnosti podľa odseku 1 písm. b) až i) má, len ak z osobitného predpisu (zákon č.543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov), všeobecne záväzného predpisu vydaného na jeho vykonanie alebo z rozhodnutia vydaného na jeho základe nevyplýva inak.
  2. Obhospodarovateľ lesa má nárok na úhradu zvýšených nákladov za vykonanie opatrení na zabránenie nadmerného šírenia a premnoženia škodcov, ktoré vznikli z dôvodu zákazu vykonania opatrení na ochranu lesov vyplývajúcich z osobitného zákona (zákon č.543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov), všeobecne záväzného predpisu vydaného na jeho vykonanie alebo z rozhodnutia vydaného na jeho základe v dotknutom území, alebo v jeho blízkosti. Opatrenia podľa prvej vety sa zabezpečujú na základe projektu na vykonanie opatrení na zabránenie šírenia a premnoženia škodcov, ktorý posudzuje orgán štátnej odbornej kontroly ochrany lesa [§ 29 ods. 2 písm. g)]. Nárok na náhradu má obhospodarovateľ lesa za vykonanie opatrení na území vo vodorovnej vzdialenosti do 500 metrov od okraja porastov, z ktorých hrozí šírenie a premnoženie škodcov, ak z bionómie vývoja a spôsobu šírenia škodlivého činiteľa a projektu na vykonanie opatrení na zabránenie šírenia a premnoženia škodcov nevyplýva väčšia vzdialenosť; v projekte osobitne uvedie rozsah opatrení, ktoré budú predmetom úhrady podľa prvej vety.
  3. K opatreniam, ktoré budú predmetom úhrady podľa odseku 3, sa bezodkladne vyjadruje organizácia ochrany prírody. Ak organizácia ochrany prírody nesúhlasí s rozsahom navrhovaných opatrení, spôsobom ich vykonania alebo s vymedzením územia nad 500 metrov od okraja porastov, z ktorých hrozí šírenie a premnoženie škodcov a na ktorom sa majú opatrenia realizovať, predmetom úhrady budú opatrenia, ktoré po dohode s organizáciou ochrany prírody určí v posudku orgán štátnej odbornej kontroly ochrany lesa [§ 29 ods. 2 písm. g)].
  4. Nárok na úhradu zvýšených nákladov podľa odseku 3 prvej vety sa považuje za uplatnený predložením projektu na vykonanie opatrení na zabránenie šírenia a premnoženia škodcov organizácii ochrany prírody a jeho odsúhlasením podľa odseku 4. Opatrenia odsúhlasené postupom podľa odseku 4 zabezpečuje organizácia ochrany prírody, ak sa na ich vykonaní dohodne s obhospodarovateľom lesa, inak ich zabezpečí obhospodarovateľ lesa. Na úhradu zvýšených nákladov možno poskytnúť finančné prostriedky za podmienok ustanovených osobitnými predpismi.

4.Stanovisko Lesy SR. Š. p. Organizačná zložka OZ Východ, Jovická 2, Rožňava
č. 2845/2022/2192, 97/2023 zo dňa 2.1.2023

  1. Súhlasíme s predĺžením platnosti predmetného rozhodnutia na dobu max. 5 rokov za dodržania podmienok a obmedzení stanovených v rozhodnutí, ktorého platnosť sa má predĺžiť.
  2. V prípade nedodržania bodu 1 nesúhlasíme s novými prísnejšími opatreniami na zabezpečenie primeranej ochrany“ biotopu tetrova hlucháňa, či už sa jedná o rozširovanie lokalít v režime bezzásahového územia alebo územia s aktívnym manažmentom.
  3. Zásadne nesúhlasíme s rozširovaním územia o ďalšie porasty, nakoľko navrhované porasty nie sú legislatívne odôvodniteľné na obmedzenie činností podľa §-u 4 zák. NR SR č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, čo vyplýva aj z vyjadrenia S-NP Slovenský raj, že sa v daných lokalitách hlucháň nevyskytuje a vzhľadom na ich charakter ( 40 – 50 ročné porasty) tieto porasty ani nie sú biotopom hlucháňa.
  4. Naším cieľom je pestovanie ekologicky stabilných a zdravých lesov a je vysoko pravdepodobné, že účelovými obmedzeniami ochrany prírody dôjde k rozpadu týchto lesných spoločenstiev, nakoľko nebude možné vykonávať ich revitalizáciu. Z toho dôvodu požadujeme :
    • z bodu 1 a) oznámenia vylúčiť zákaz umelej obnovy lesa a pestovnej činnosti, nakoľko našim cieľom je zmeniť kultúru nepôvodných, nestabilných porastov
    • v bode 2 b) oznámenia nesúhlasíme so zákazom vykonávania náhodnej ťažby od 1.marca do 31. júla a navrhujeme najneskorší termín zákazu do 15. júna
    • v bode 2 c) oznámenia nesúhlasíme s opatrením, ktoré povoľuje spracovať náhodnú ťažbu tak, aby v každom lesnom poraste nekleslo zakmenenie pod polovicu plného zakmenenia, čím by došlo k úplnej bezzásahovosti celého vytypovaného územia v oblasti ťažby dreva a ujma za obmedzenie obhospodarovania nerieši rozvrat porastov. Navrhujeme pokles do 0,3 plného zakmenenia.
    • v bode 2 e) oznámenia navrhujeme uviesť namiesto prípravku Pellacol (už nie je certifikovaný) prípravok na ošetrenie poškodených stromov po ťažbe Sanatex VS,
    • v bode 3 a) oznámenia nesúhlasíme s okruhom 1000 m od hranice vymedzeného územia, v ktorom sú zakázané uvedené činnosti súvisiace s výkonom práva poľovníctva, nakoľko to nemá žiadne opodstatnenie ani odôvodnenie a reálne dôjde k obmedzeniu vnadenia diviačej zveri na značnej ploche poľovného revíru,
    • nesúhlasíme s predĺžením rozhodnutia na dobu ďalších 10 rokov.

Lokalita „Hekerová“ v k. ú. Smolník a Úhorná sa nachádza na území CHVÚ Volovské vrchy, vyhláseného vyhláškou MŽP SR č. 196/2010 Z. z. s 1. stupňom územnej ochrany podľa zákona OPaK. Chránené vtáčie územie Volovské Vrchy bolo vyhlásené Vyhl. MŽP SR zo dňa 16.4.2010 s účinnosťou od 15.5.2010 za účelom zabezpečenia priaznivého stavu biotopov druhov vtákov európskeho významu a biotopov sťahovavých druhov vtákov bociana čierneho, ďatľa bielochrbtého, ďatľa čierneho, ďatľa prostredného, ďatľa trojprstého, hrdličky poľnej, jariabka hôrneho, krutihlava hnedého, kuvika kapcavého, kuvika vrabčieho, muchárika bielokrkého, muchárika červenohrdlého, muchára sivého, orla krikľavého, orla skalného, penice jarabej, prepelice poľnej, rybárika riečneho, sovy dlhochvostej, strakoša červenochrbtého, tetrova hlucháňa, tetrova hoľniaka, včelára lesného, výra skalného, žlny sivej a zabezpečenia podmienok ich prežitia a rozmnožovania. Obhospodarovateľmi dotknutých lesných pozemkov sú Lesy SR š.p. OZ Košice, LS Stará Voda. Ide o lokalitu pariacu medzi posledné miesta s minimálnym potvrdeným výskytom tetrova hlucháňa vo Volovských vrchoch. Pre túto lokalitu platí režim, vyplývajúci z Vyhl. MŽP SR č. 196/2010 Z. z., ktorou sa vyhlasujú CHVU Volovské vrchy, podľa ktorej sa za činnosti, ktoré môžu mať negatívny vplyv na predmet ochrany považuje vykonávanie lesohospodárskej činnosti v blízkosti hniezda bociana čierneho, kuvika kapcavého...atď., ak tak určí obvodný úrad životného prostredia. Lesohospodárska činnosť pritom nie je vyhláškou bližšie špecifikovaná a aj napriek tomu, že tu hniezdenie nebolo zistený, je nevyhnutná účinná ochrana biotopu tetrova hlucháňa vo vymedzenom území.

Tu je potrebné uviesť, že v časovom rozsahu obmedzení, zakotvenom v rozhodnutí bolo zohľadnené obdobie hniezdenia a výchovy mláďat hlavne vo vzťahu k zamedzeniu vyrušovania a umožneniu nerušeného rozmnožovania. V územnom vymedzení rozhodnutia boli zohľadnené aspekty hospodárenia v lese, ako je zohľadnenie prípadných následkov nestability lesného ekosystému v prípade absencie sanácie kalamity a rozširovania premnoženého podkôrneho hmyzu. V konaní bola identifikovaná ďalšia antropogénna činnosť, ktorej vplyv bol v rozhodnutí eliminovaný zákazom využívania lesa verejnosťou. Druhotne bolo nutné vyhodnotiť aj vplyv predačného tlaku na chráneného živočícha v území, najmä v období hniezdenia a prijať opatrenia na jeho účinnú elimináciu v dotknutom území.

Pri rozhodovaní vo veci samotnej bol zohľadnený najmä titul ochrany tetrova hlucháňa vyplývajúci z medzinárodnej aj národnej legislatívy a jeho ekologické nároky na prežitie a rozmnožovanie, osobitosti potrieb a zraniteľnosti hlucháňa v jeho vývojových štádiách, režim hospodárenia v lese zahrnutý v PSL pre roky 2023-2032 a v neposlednom rade primeranosť zaťaženia subjektu hospodáriaceho v dotknutom území pri dodržiavaní podmienok zákazu a obmedzení, zakotvených v rozhodnutí v predmetnej veci.

Požiadavka na monitoring predmetného územia bola tunajším úradom zakotvená do upozornenia a považuje sa za opodstatnenú aj pre toto konanie. Bude naďalej zabezpečovaný odbornou organizáciou a budú akceptované jeho výsledky správnym orgánom pri rozhodovaní. Monitoring je možný aj inou oprávnenou osobou za predpokladu dodržania ust. §-u 56 ods. 3 zákona OPaK.

Listom zo dňa 20.2.2024 S-NP Slovenský raj zaslala tunajšiemu úradu informáciu o zmenách v označení JPRL LC Stará Voda z dôvodu, že je dôležité, aby vydané rozhodnutie v predmetnej veci reflektovalo na aktuálne označenia jednotlivých JPRL a s tým súvisiaci schválený Program starostlivosti o les, keďže na LC Stará Voda došlo k vytváraniu a zlučovaniu porastových skupín a čiastkových plôch, niekde aj k prečíslovaniu dielcov. V rámci PS o CHVÚ Volovské vrchy (2023-2052) bol za účelom optimalizácie navrhnutých opatrení a za účelom efektívneho manažmentu hlucháňa hôrneho vytvorený tzv. ekologicko – funkčný priestor (EFP). EFP1 je biotop hlucháňa hôrneho a je vyčlenený v tých častiach, kde prežívajú hlucháne. V západnej časti CHVÚ Volovské vrchy s výskytom zachovalejších biotopov, fragmentov starých lesov prevažne s výskytom smreka na hrebeňoch priľahlých svahov.

Ekologicko-funkčný priestor EFP1A sú hniezdiská hlucháňa hôrneho (bezzásahový režim pre zachovanie biotopov hlucháňa hôrneho) lesné porasty aj nelesné biotopy ponechané na prirodzený vývoj, bez usmerňovania a zasahovania do prírodných procesov človekom, vylúčenie akýchkoľvek lesohospodárskych opatrení. Ekologicko-funkčný priestor EFP1B – potravné biotopy hlucháňa hôrneho (režim pre zlepšene biotopov resp. časové obmedzenie. Potravné biotopy hlucháňa hôrneho sa vymedzujú na tých lokalitách s výskytom hlucháňa hôrneho, kde sa druh zdržiava za účelom obstarávania potravy. Cieľom opatrení v tomto území je zlepšiť podmienky pre prosperovanie druhu, zväčšiť jeho celkový areál výskytu. Opatrenia realizované v tomto území by nemali mať charakter bezzásahového režimu ako v prípade EFP1A. Ide o územie, v ktorom je možné hospodárenie v lesoch, ale s prihliadnutím na topické a trofické nároky hlucháňa hôrneho.

Orgán OPaK sa pri vymedzení územia ochrany biotopu tetrova hlucháňa, vymedzení opatrení manažmentu v tomto území a určení ďalších obmedzení v tomto území stotožnil s poznatkami, výsledkami monitoringu a návrhom S-NP Slovenský raj ako odbornej organizácie, zabezpečujúcej úlohy na úseku ochrany prírody a krajiny, a rozhodol tak, ako je to uvedené vo výrokovej časti rozhodnutia. Námietky účastníkov konania, týkajúce sa predmetu konania, správny orgán prejednal s odbornou organizáciou S-NP Slovenský raj a až následne výsledok zapracoval do rozhodnutia.

Správny orgán má zato, že splnením podmienok rozhodnutia bude zabezpečená ochrana biotopu chráneného živočícha tetrova hlucháňa podľa ustanovenia §-u 35 zákona OPaK a nedôjde k významnému vplyvu na predmet ochrany.

Správny orgán je toho názoru, že opatreniami uvedenými v tomto rozhodnutí nezasiahol neprimerane do práv a právom chránených záujmov účastníkov konania.

Správny poplatok podľa zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa neurčuje.
Toto rozhodnutie sa okrem písomného doručenia účastníkom konania doručuje aj verejnou vyhláškou v obciach dotknutých rozhodnutím a zverejnením na webovej stránke http://www.minzp.sk/admin/index.jsp pod odkazom OU-GL-OSZP-2024/00343.

Odkladný účinok rozhodnutia bol vylúčený z dôvodu naliehavého celospoločenského záujmu, s ohľadom na medzinárodné záväzky Slovenskej republiky a vychádzajúc z princípu predbežnej opatrnosti pre možnosť vzniku nenahraditeľnej škody.
Na základe uvedených skutočností rozhodol Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto rozhodnutia.

Poučenie

Proti tomuto rozhodnutiu možno podľa §-u 53 a 54 správneho poriadku podať odvolanie v lehote 15 dní odo dňa jeho doručenia na Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie, ul. Hlavná č. l, 056 01 Gelnica.

Toto rozhodnutie je preskúmateľné súdom podľa zákona č. 162/2015 Z. z. po vyčerpaní riadneho opravného prostriedku.

V súlade s ust. §-u 55 ods. 2 správneho poriadku sa vylučuje odkladný účinok odvolania.


Doručuje sa

  1. 1. Obec Úhorná, zastúpená starostom obce
  2. 2. Obec Smolník, zastúpená starostom obce
  3. 3. S-NP Slovenský raj, Štefánikovo nám. 9, Sp. Nová Ves
  4. 4. LESY SR, š.p., Banská Bystrica GR, Námestie SNP 8, 975 66 Banská Bystrica
  5. 5. LESY SR, š.p., Banská Bystrica, OZ Východ, Jovická 2, Rožňava
  6. 6. LESY SR, š.p., Banská Bystrica, OZ Východ, LS Stará Voda

7. Lesoochranárske zoskupenie VLK, Tulčík 310

Na vedomie (po nadobudnutí právoplatnosti)
1. Okresný úrad Spišská Nová Ves, odbor pozemkový a lesný, Markušovská cesta č. l, Sp. Nová Ves
2. Regionálna veterinárna a potravinová správa, Duklianska 46, 052 01, Spišská Nová Ves
3. SIŽP-IŽP Košice, Rumanová 14, 040 53 Košice
4. Okresný úrad Gelnica, odbor starostlivosti o životné prostredie

Ing. Milan Turzák
vedúci odboru

Týmto žiadame dotknutú Obec Úhorná a Obec Smolník o zverejnenie tohto rozhodnutia podľa §-u 26 ods. 2 zákona o správnom konaní spôsobom v mieste obvyklým po dobu 15 dní vyvesením na úradnej tabuli.

Vyvesené dňa : .......................................................... podpis, pečiatka

Zvesené dňa : ........................................................... podpis, pečiatka

 

V prípade záujmu o prílohu - mapu biotopu kontaktujte .