Lepšie využívanie údajov MŽP SR
Názov a sídlo prijímateľa: Ministerstvo životného prostredia SR, Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava
Názov projektu: Lepšie využívanie údajov MŽP SR
ITMS: 401101B472
Miesto realizácie projektu: Bratislavský kraj, Banskobystrický kraj, Žilinský kraj, Košický kraj, Prešovský kraj, Nitriansky kraj, Trenčiansky kraj, Trnavský kraj
Výška poskytnutého NFP: 3 997 641,88 EUR
Dátum účinnosti zmluvy o NFP: 2.4.2025
Zmluva je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv tu: 377/2025 | Centrálny register zmlúv
Stručný opis projektu:
Manažment osobných údajov rezortu životného prostredia je dôležitou témou v oblasti kvality a dostupnosti údajov zameraný na lepšie využívanie potenciálu dát pre návrh lepších služieb a v konečnom dôsledku aj verejných politík. Aplikácia princípov v problematike Moje dáta je tak súčasťou širšieho programu o systémovú zmenu Ministerstva životného prostredia SR (ďalej len „MŽP SR“) a jeho podriadených rezortných organizácií (ďalej len “PRO”) smerom k lepšiemu využívaniu údajov. Ide o jeden z krokov na ceste smerom k transformácií inštitúcie na dátovo orientované organizácie.
Projekt je zameraný na zvýšenie dostupnosti údajov pre všetky zainteresované strany, zlepšenie kvality a efektívnejšie využívanie údajov MŽP SR so zámerom zlepšiť výmenu údajov, rozhodovacie procesy a transparentnosť pri tvorbe a ochrane životného prostredia. Tento zámer korešponduje s dlhodobým strategickým cieľom MŽP SR, sprístupňovať údaje v rámci rezortu a mimo rezort. Vzhľadom na presah činnosti MŽP SR a jeho PRO v oblasti životného prostredia v rôznych životných situáciách občana alebo podnikateľa (stavebné konanie, žiadosti a povolenia v oblasti ochrany prírody, geologické povolenia, prevádzka ČOV – čističiek odpadových vôd, recyklácia a nakladanie z odpadom atď.), je pre zabezpečenie efektívnej a funkčnej verejnej správy realizácia projektu základným predpokladom.
MŽP SR v tejto oblasti zavádza nový spôsob zdieľania údajov prostredníctvom integračnej platformy. Doteraz realizované projekty riešili ad-hoc integrácie na úrovni ISVS point to point. Riešenie takéhoto typu vyžaduje zvýšené nároky na technickú realizáciu a samotnú údržbu. Projekt Lepšie využívanie údajov MŽP SR predstavuje inovatívny prístup k údajom, a zavádza nové doteraz nerealizované riešenie v rámci organizačnej štruktúry MŽP SR s presahom na PRO.
Účel projektu a jeho očakávané výsledky
Hlavným cieľom projektu je naplniť povinnosti MŽP SR zabezpečením výmeny jej údajov a prenosu údajov medzi inštitúciami v rámci SR vytvorením moderného riešenia s konzistentnou, interoperabilnou a integrovanou databázou údajov.
Hlavný cieľ navrhovaného riešenia zahŕňa:
- Zvýšená transparentnosť a dostupnosť informácií – Implementácia systému zlepší verejnú dostupnosť údajov MŽP SR, čím prispeje k zvýšeniu transparentnosti procesov. Sprístupňovaním údajov FO a PO z MŽP SR, ktoré táto organizácia o nich eviduje (poskytovanie údajov pre službu „Moje dáta“), umožníme používateľovi služby Moje dáta mať praktické prostriedky na prístup, získavanie, používanie a kontrolu nad svojimi údajmi.
- Zvýšenie transparentnosti – Verejnosť a podnikateľský sektor budú mať prístup k detailným údajom o životnom prostredí.
- Rozvoj inovácií a technologických riešení – Otvorené dáta umožnia rozvoj nových inovatívnych služieb a aplikácií pre podnikateľský sektor, ktorý bude môcť využiť zverejnené údaje na zrýchlenie a zefektívnenie procesov.
- Zlepšenie efektivity procesov – Automatizácia a digitálna transformácia procesov povedie k efektívnejšiemu a rýchlejšiemu riadeniu.
- Zabezpečenie kvality údajov – Implementované mechanizmy na monitorovanie a zlepšovanie dátovej kvality prispejú k spoľahlivosti a presnosti údajov.
- Efektívnejšie využívanie dát v rozhodovaní – Systém poskytne nástroje na pokročilú analýzu údajov, čo umožní presnejšie a rýchlejšie rozhodovanie v rámci rezortu.
- Zníženie administratívnej záťaže – Automatizácia procesov a integrácia systémov prispeje k zníženiu potreby manuálneho spracovania údajov, čím sa zníži administratívna záťaž na zamestnancov MŽP SR.
- Zvýšenie kvality služieb verejnej správy – Systém prispeje k zlepšeniu riadenia procesov, čo sa prejaví v celkovom zvýšení kvality poskytovaných služieb.
Navrhované riešenie výrazne prispeje k zlepšeniu výmeny údajov medzi inštitúciami verejného sektora prostredníctvom automatizácie a digitálnej transformácie procesov. Automatizácia nielen urýchli spracovanie žiadostí a správnych konaní, ale tiež zefektívni celý cyklus riadenia verejných zdrojov. Vďaka digitálnym nástrojom budú jednotlivé procesy prebiehať rýchlejšie a efektívnejšie, čím sa zníži potreba manuálnych zásahov a minimalizujú sa chyby spôsobené ľudským faktorom. Významným prínosom je aj zvýšenie transparentnosti celého procesu.
Z pohľadu Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky je navrhované riešenie strategickým krokom smerom k modernej a transparentnej verejnej správe, ktorá umožní FO a PO mať kontrolu nad svojimi údajmi a dokáže efektívne využívať dostupné údaje na podporu svojich rozhodovacích procesov a zvýšiť dôveru verejnosti v transparentnosť svojich procesov. Realizácia projektu významne prispeje k efektívnejšiemu využívaniu údajov vo verejnej správe, čím sa dosiahne nielen zlepšenie, ale aj podporí rozvoj znalostnej ekonomiky a inovácií v podnikateľskom sektore. Integrácia údajov z rôznych systémov štátnej správy zabezpečí rýchlejší prístup k dátam, zvýši ich kvalitu a konzistenciu, čo umožní tvorbu lepších politík a rozhodnutí založených na údajoch.
Budúci stav po realizácii projektu na základe koncepcie PDaPI (Platforma dátovej a procesnej integrácie) je navrhnutý tak, aby bolo možné:
- zavedenie manažmentu osobných údajov pre službu „moje dáta”
- v rámci princípu „1x a dosť“ automatizovane využívať objekty evidencie PRO a externých subjektov prostredníctvom dátových integrácií v rámci rezortu ŽP,
- prostredníctvo integračného rozhrania poskytovať požadované objekty evidencií, registrov a referenčných registrov pre služby G2G, G2B, G2C, opendata, High Value Data (HVD) a iné relevantné požiadavky,
- efektívne zaviesť procesy pre nastavenie manažmentu údajov s cieľom zvýšiť kvalitu údajov,
- využívať automatizované postupy (data driven), sledovanie výkonnosti, sledovanie užívateľov, rozhodovacie procesy a pod.,
- zaviesť a postupne budovať rezortný centrálny model údajov v platných štandardov v synergii s centrálnym modelom údajov VS,
- identifikovať procesy prostredníctvom ktorých budú zabezpečované interné a externé požiadavky, ich aktuálny i optimalizovaný cieľový stav,
- zabezpečovať štandardizovanú dokumentáciu procesov, sledovanie ich zmien v čase a prepojenie na centrálnu architektúru VS,
- sledovať merateľné ukazovatele, výkonnosť a efektivitu procesov.
Realizácia konceptu a následne implementácia PDaPI prinesie používateľom nasledovné prínosy:
- Publikovanie osobných údajov cez CPDI do MOU
- Zefektívnenie (Sprehľadnenie, zjednodušenie a zrýchlenie) integrácií realizovaných vo väzbe na rezort MŽP SR (KPI: 1 Záverečná správa ku Konceptu PDaPI)
- Systematické prepojenie rezortu MŽP SR na Spoločné moduly, ktoré v zmysle zákona č.305/2013 (zákon o eGovernmente) centrálne zabezpečujú jednotný výkon základných funkcií potrebných na výkon verejnej moci elektronicky a ktoré sú opakovane využívané orgánmi verejnej moci a inými osobami pri vzájomnej elektronickej komunikácii na účely výkonu verejnej moci elektronicky (KPI: jedno ucelené strojové a grafické rozhranie pre všetky relevantné integračné rozhrania rezortu namiesto desiatok až stoviek dnešných neprehľadných a častokrát neštandardizovaných rozhraní),
- Optimalizovaná a konzistentná procesná a dátová podpora pre agendové informačné systémy verejnej správy,
- Posilnenie dátového manažmentu,
- Zavedenie procesného riadenia,
- Posilnenie odbornosti kapacít - IT i vecných.
Hlavné ciele projektu:
- Sprístupnenie údajov občanom prostredníctvom služby „moje dáta“.
- Zlepšenie kvality údajov a zavedenie procesov riadenia kvality údajov.
- Zabezpečenie využívania referenčných údajov a zníženie administratívnej záťaže zamestnancov.
- Sprístupnenie relevantných údajov pre ostatné verejné orgány.
- Vytvorenie centrálnych registrov a evidencií na zjednodušenie riadenia údajov.
- Zlepšenie rozhodovacích procesov prostredníctvom kvalitných údajov a analýz.
Výzva definuje aktivity, ktoré je možné v rámci realizácie projektu vykonávať. V nasledujúcej tabuľke je sa MŽP SR zaväzuje pre analyzované objekty evidencie realizovať všetky nasledovné aktivity:
Projektom realizované podaktivity: |
|
A1 |
Zavedenie manažmentu osobných údajov pre službu „moje dáta“. |
A2 |
Čistenie údajov a dosiahnutie vyššej kvality údajov a dátová interoperabilita |
A3 |
Realizácie poskytovateľskej dátovej integrácie - Realizácia dátovej integrácie na centrálnu integračnú platformu (CPDI) za účelom poskytovania údajov |
A4 |
Realizácia dátovej integrácie na centrálnu integračnú platformu (CPDI) za účelom konzumovania údajov |
A5 |
Realizácia automatizovaného publikovania otvorených údajov |
A6 |
Realizácia sprístupnenia údajov na analytické účely |
A7 |
Zavedenie systematického manažmentu údajov |
A8 |
Vybudovanie nového zdrojového registra alebo strojovo-spracovateľného objektu evidencie |
A9 |
Vytvorenie rezortnej integračnej platformy pre konsolidáciu interných systémov inštitúcie (Master Data Management) |
A10 |
Rozvoj informačných systémov z pohľadu bezpečnosti a GDPR (právo dotknutej osoby na prístup k údajom) |
A11 |
Legislatívna analýza údajov inštitúcie verejnej správy |
Dotknutý IS VS:
· IS EZ
· IS POSPRI
Dotknuté strategické ciele v zmysle NKIVS:
Prioritná os 2 – Digitálna a dátová transformácia
- Zvýšiť otvorenosť a transparentnosť údajov verejnej správy
- Dobudovať digitálne prostredie založené na zdieľaní údajov vo verejnej správe
Projekt je vo vecnom súlade s rozvojom dátovej interoperability informačných systémov vrátane plnenia Európskeho rámca pre interoperabilitu (EIF), EU Data Strategy a zavedenie pravidiel používania “mojich údajov” s oprávnenou hlavnou aktivitou Sprístupňovanie osobných údajov prostredníctvom služby „moje dáta“ vo verejnej správe. Projektom budú adresované nasledovné merateľné ukazovatele projektu relevantné pre Program Slovensko:
- PO032 / PSKPRCO14 - Verejné inštitúcie podporované pri vývoji digitálnych služieb, produktov a procesov: 1
- PR017 / PSKPRCR11 - Používatelia nových a vylepšených verejných digitálnych služieb, produktov a procesov: 200
Ukazovateľ PR017 / PSKPRCR11 uvádza počet všetkých zamestnancov MŽP SR, ktorí budú primárnou skupinou nových/vylepšených produktov a procesov realizovaných v rámci projektu.
Zainteresované osoby
- Fyzické osoby:
- Zamestnanec Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
- Občan
- Právnické osoby
- Podnikateľ
- Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
- Podriadené organizácia v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
- Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky