Ako pretriediť triedený zber
Systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov pre obaly a neobalové výrobky funguje do roku 2016 a napriek častým právnym úpravám stále vykazuje systémové nedostatky, ktoré vedú k výraznej miere nestability. Triedený zber je zabezpečovaný v prostredí protichodných záujmov troch hlavných subjektov. Obcí, ktoré chcú pre svojich občanov čo najkomfortnejšie podmienky na triedenie. Výrobcov zastúpených organizáciami zodpovednosti výrobcov, ktoré majú v plnej miere financovať triedený zber a ich objektívnym záujmom sú čím nižšie náklady. A zberových spoločností, ktorí tieto služby vykonávajú a z čoho tvoria svoj zisk.
Hlavné odporúčania vyplývajúce zo štúdie:
- znevýhodniť ťažšie recyklovateľné materiály vyššími poplatkami
- obstarávať služby triedeného zberu cez tendre
- zabezpečovať samosprávam služby účely odpadového hospodárstva v rámci väčších celkov
- zaručiť stabilitu systému a predvídateľnosť zmluvných vzťahov napríklad aj zmluvami na viac rokov medzi obcami, zberovými spoločnosťami a OZV,
- zaviesť minimálny štandard služby, ktorú musia organizácie zodpovednosti výrobcov zabezpečiť občanom a zabezpečiť im adekvátnu infraštruktúru na triedenie,
- vykonávať externý audit výrobcov a zaviesť kontrolu účelu použitia prostriedkov organizácií zodpovednosti výrobcov,
- zlepšiť kontrolnú činnosť a zber údajov a uplatňovať jasné a motivačné pokuty.
- Ako pretriediť triedený zber (štúdia) (PDF, 1,64 MB)
- Infografika (PNG, 154 kB)
- Tabuľky a grafy (XLSX, 54 kB), Prehľad systémov RZV v Európe (XLSX, 106 kB), Prehľad poplatkov OZV v Európe (XLSX, 95 kB)
Analýza bola schválená Odborno-metodickou komisiou ako recenzovaná na základe odporúčacích posudkov
- Evy Bartekovej (OECD) (PDF, 165 kB)
- Jozefa Kubalu (Inštitút finančnej politiky MF SR) (PDF, 270 kB)
- Ivany Maleš (Inštitút cirkulárnej ekonomiky) (PDF, 569 kB)