Tunel Karpaty ako strategická investícia štátu dostal zelenú
Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba potvrdil prvostupňové rozhodnutie z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré súhlasí s výstavbou environmentálne najprijateľnejšieho variantu úseku diaľnice D4 medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou, vrátane takmer 12 kilometrov dlhého tunelu Karpaty. S výstavbou tejto strategickej investície štátu by sa malo začať koncom roka 2029. Na tlačovej konferencii o tom informoval vicepremiér SR Tomáš Taraba spoločne s ministrom dopravy SR Jozefom Rážom.
Pri rozhodovaní sa vicepremiér a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba stotožnil s odporúčaniami tzv. rozkladovej komisie a zdôraznil, že v záverečnom stanovisku bolo stanovených 136 dodatočných technických požiadaviek a opatrení na zvýšenie bezpečnosti a minimalizovanie nepriaznivých vplyvov navrhovanej stavby na životné prostredie, či zdravie ľudí. Ide najmä o územnoplánovacie, technické, technologické či prevádzkové opatrenia.
„V rozkladovom konaní sme sa veľmi detailne zaoberali všetkými doručenými pripomienkami verejnosti k tunelu Karpaty, ale aj k celému zámeru, ktorý ministerstvu predložila na posúdenie Národná diaľničná spoločnosť. Variant s tunelom Karpaty a s priamym napojením na plánovanú rakúsku diaľnicu, resp. rýchlostnú cestu S8 bol vyhodnotený ako environmentálne najvhodnejší. Rovnako vládny kabinet svojím rozhodnutím zaradil stavbu medzi strategické investície,“ zdôraznil Taraba.
Ministerstvo životného prostredia SR v konaní posúdilo významnosť negatívnych vplyvov a možnú mieru environmentálneho zaťaženia na jednotlivé zložky životného prostredia v zmysle platnej legislatívy. Zohľadnilo pritom charakter, účel, predmet a rozsah výstavby diaľničného úseku a určilo také opatrenia, ktoré zmiernia vplyvy na životné prostredie. „Navrhnuté opatrenia na zmiernenie vplyvov stavby na životné prostredie považujeme za realizovateľné a ich splnenie zabezpečí, že výstavba diaľničného úseku s tunelom Karpaty bude v čase realizácie environmentálne najprijateľnejšia,“ dodal Taraba.
Rovnako je dôležité, že vybraný variant spĺňa požiadavku na vysokú úroveň ochrany prírody a prírodných zdrojov, čo preukázal v záverečnom stanovisku s porovnaním všetkých variantov, ktoré prešli povinným hodnotením EIA.
Výstavbu tunela Karpaty zaradil vládny kabinet medzi strategické investície v auguste tohto roku. Projekt je podľa ministra dopravy SR Jozefa Ráža zaradený do súhrnnej transeurópskej dopravnej siete na území Slovenska. „Nový úsek diaľnice je zároveň súčasťou budovaného diaľničného obchvatu Bratislavy D4, ktorý výrazne pomôže vyriešiť problém tranzitnej dopravy. Za mesiac prejde Bratislavou štvrť milióna nákladných áut. Tunel Karpaty môže spolu s ďalšími dobre nastavenými opatreniami z hlavného mesta odkloniť až dve tretiny všetkých kamiónov, čo by bolo zásadné zlepšenie,“ uzavrel Ráž.
Povoľujúcim orgánom diaľničného úseku budú príslušné okresné úrady v Pezinku, Bratislave a Malackách, ako aj Ministerstvo dopravy SR.