Slovensko Partnerstvo pre vstup
1999
1. Ciele
Cieľom Partnerstva pre vstup je
vytvoriť jednotný rámec na vymedzenie prioritných oblastí pre ďalší postup,
ktoré identifikovala EK vo svojej Pravidelnej správe Európskej komisie o
pripravenosti SR na vstup do EÚ za rok 1999, finančných prostriedkov, ktoré sú
na implementáciu týchto priorít k dispozícii pre Slovensko a podmienok
poskytovania tejto pomoci. Predkladané
Partnerstvo pre vstup slúži ako základ na uplatňovanie viacerých nástrojov,
prostredníctvom ktorých sa bude kandidátskym krajinám poskytovať pomoc v ich
príprave na členstvo. Sem patrí napríklad aktualizovaný Národný program
pre prijatie acquis, spoločné hodnotenie
strednodobých priorít hospodárskej politiky, Pakt proti organizovanému zločinu,
ako aj národné rozvojové plány a ďalšie rezortné plány, ktoré sú predpokladom
pre účasť v štrukturálnych fondoch po pristúpení k Únii a pre implementáciu
nástrojov ISPA a SAPARD pred vstupom. Každý z uvedených nástrojov má odlišný
charakter a uplatňuje sa na základe špecifických postupov. Nie sú síce
neoddeliteľnou súčasťou tohto Partnerstva, ale v nich obsiahnuté priority sú s
ním kompatibilné.
- Princípy
Hlavné prioritné oblasti identifikované pre všetky kandidátske
krajiny súvisia s ich schopnosťou prevziať záväzky súvisiace s plnením
kodanských kritérií, ktoré uvádzajú tieto podmienky na získanie
členstva:
- aby kandidátska krajina dosiahla stabilitu
inštitúcií garantujúcich demokraciu, právny štát, ľudské práva, rešpektovanie
a ochranu menšín;
- existenciu fungujúcej trhovej ekonomiky ako aj schopnosť čeliť
konkurenčnému tlaku a trhovým silám v rámci Únie;
- schopnosť prevziať záväzky vyplývajúce z členstva, vrátane plnenia cieľov
politickej, hospodárskej a menovej únie.
Na svojej madridskej schôdzke
Európska rada zdôraznila, že kandidátske krajiny musia prispôsobiť svoje
administratívne štruktúry tak, aby zabezpečili bezproblémové uplatňovanie
politiky Spoločenstva po svojom vstupe a na luxemburskom summite zdôraznila, že
transpozícia acquis do legislatívy je
síce potrebným, nie však dostatočným predpokladom, a že treba zabezpečiť
skutočné uplatňovanie acquis.
- Priority a postupné ciele
Vo svojich hodnotiacich správach
Komisia poukázala na rozsah prác, ktoré ešte kandidátske krajiny musia
uskutočniť v jednotlivých oblastiach v rámci prípravy na vstup. Táto situácia si
vyžaduje, aby sa vymedzili isté medzištádiá z hľadiska priorít, a aby sa každému
z nich priradili konkrétne ciele, ktoré by sa mali stanoviť v spolupráci s
dotknutými krajinami; splnenie týchto cieľov bude mať dopad na rozsah
poskytnutej pomoci a na pokrok dosiahnutý pri prebiehajúcich rokovaniach s
niektorými krajinami a na otvorenie nových
rokovaní s inými krajinami. Priority a postupné ciele revidovaného Partnerstva
pre vstup sú opäť rozdelené na dve skupiny - krátkodobé a dlhodobé. Krátkodobé
priority a ciele sa stanovili na základe očakávania, že Slovensko ich do konca roka 2000 dokáže reálne splniť,
alebo v ich plnení značne pokročiť. Pokiaľ ide o strednodobé priority a ciele,
ich splnenie sa predpokladá za dobu dlhšiu ako jeden rok, hoci na nich možno a
treba začať pracovať už v roku 2000. Pokrok,
ktorý sa dosiahol v plnení priorít Partnerstva pre vstup z roku 1998, bol
posúdený v Pravidelnej správe z roku 1999. Hodnotenie z tejto správy sa použilo
aj pri formulácii priorít tohto partnerstva.
Slovensko predložilo revidovanú
verziu svojho Národného programu pre prijatie acquis 28. mája 1999. Uvádza v ňom harmonogram plnenia priorít
a postupných cieľov, vychádzajúc z prvého Partnerstva pre vstup, ako aj potrebné
administratíve štruktúry a finančné zdroje.
Partnerstvo pre vstup vyznačuje
prioritné oblasti prípravy Slovenska na členstvo v EÚ. Slovensko však bude
musieť riešiť všetky otázky, ktoré boli vyznačené v hodnotiacej správe. Zároveň
je dôležité, aby Slovensko splnilo záväzky spojené s aproximáciou práva a
implementáciou acquis v súlade so svojimi záväzkami vyplývajúcimi z Európskej dohody a
screeningu. Treba pripomenúť, že nestačí len prevziať acquis do legislatívy; treba zabezpečiť aj rovnaký štandard ich
praktického uplatňovania porovnateľný so štandardom existujúcim v rámci Únie.
Vierohodná implementácia a presadzovanie acquis sa vyžaduje vo všetkých ďalej
uvádzaných oblastiach.
Vychádzajúc z analýzy v Pravidelnej správe komisie sa pre
Slovensko vymedzujú ďalej uvádzané krátkodobé a strednodobé priority a postupné
ciele.
3.1 Krátkodobé priority (2000)
Politické kritériá
- Zlepšiť postavenie Rómov posilnenou implementáciou opatrení zameraných
predovšetkým na boj proti diskriminácii (vrátane diskriminácie v rámci
verejnej správy) vrátane zabezpečenia potrebnej finančnej podpory na národnej
a miestnej úrovni, podporiť pracovné príležitosti a rozšíriť prístup k
vzdelávaniu; poskytnúť primeranú finančnú podporu.
Ekonomické kritériá
- Obnoviť makroekonomickú stabilitu.
- Zvýšiť konkurencieschopnosť prostredníctvom reštrukturalizácie podnikov
vedenej trhom, najmä v energeticky náročných odvetviach ťažkého priemyslu, s
podporou transparentnej reformy finančného sektora vrátane privatizácie troch
veľkých bánk a poisťovne a mechanizmov na vymáhanie nedobytných pohľadávok.
- Prijať opatrenia na povzbudenie domácich a zahraničných investícií,
vrátane investícií do malých a stredných podnikov, najmä zjednodušením
právnych a administratívnych postupov.
- Zlepšiť postupy v konkurznom konaní a zracionalizovať ich implementáciu.
Vnútorný trh
- Verejné obstarávanie: zriadiť Úrad pre
verejné obstarávanie; zaviesť postupy na vykonávanie dohľadu, kontroly a na
podávanie sťažností.
- Voľný pohyb tovaru: uplatňovať zákon o technických požiadavkách na výrobky
a hodnotenie zhody: začať zosúlaďovanie so smernicami Nového prístupu;
pokračovať v zosúlaďovaní v tých rezortoch, ktoré upravuje legislatíva
špecificky zameraná na jednotlivé produkty; prijať základnú legislatívu pre
odvetvie chemického priemyslu; urýchliť prijatie noriem EN; vytvoriť
nezávislé štruktúry na štandardizáciu a akreditáciu.
- Voľný pohyb kapitálu: zosúladiť zákony o priamom investovaní do oblastí,
ktoré ešte stále podliehajú obmedzeniam, a postupne uvoľniť investovanie pre
inštitucionálnych investorov.
- Finančné služby: posilniť inštitúcie a postupy pre oblasť dohľadu a
zabezpečiť ich koordináciu.
- Hospodárska súťaž: začať uplatňovať nový zákon o štátnej pomoci;
zabezpečiť primerané zdroje pre úrad monitorujúci štátnu pomoc; dokončiť
prípravu zoznamu štátnej pomoci; pokračovať vo vypracúvaní výročných správ o
štátnej pomoci.
- Telekomunikácie: prijať zákon o
telekomunikáciách a zriadiť nezávislý národný regulačný úrad; dokončiť úplné
oddelenie regulačnej funkcie od vlastníckej funkcie.
- Audiovizuálne služby: úplné
zosúladenie legislatívy.
- Zdaňovanie: zosúladenie rozsahu zdaňovania a úrovne sadzieb
spotrebnej dane z minerálnych olejov s rozsahom aplikácie nižšej sadzby DPH;
vypracovať harmonogram ďalšieho legislatívneho zosúlaďovania spotrebných daní;
zabezpečiť súlad nových daňových opatrení so zásadami Kódexu správania pre
zdaňovanie podnikateľských subjektov.
- Clá: posilnenie kontroly na hraniciach.
Poľnohospodárstvo
- Pokračovať v zosúlaďovaní veterinárnej a fytosanitárnej legislatívy a
zdokonaliť inšpekčné mechanizmy najmä na budúcich vonkajších hraniciach
(konkrétne na hranici s Ukrajinou).
Energetika
- Pripraviť plán na zastavenie prevádzky s cieľom implementovať rozhodnutie
vlády o odstavení dvoch blokov jadrovej elektrárne V1 Jaslovské Bohunice.
- Implementovať energetickú stratégiu s osobitným dôrazom na energetickú
účinnosť, revidovať prognózy potreby energie na základe realistickejších
scenárov rastu a energetickej náročnosti.
- Pokračovať v zaisťovaní vysokého štandardu
jadrovej bezpečnosti elektrárne V2 v J. Bohuniciach a jadrovej
elektrárne v Mochovciach.
Zamestnanosť a sociálne veci
- Presadzovať legislatívu v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri
práci.
- Podporiť úsilie sociálnych partnerov získať
spôsobilosť rozvíjať a implementovať acquis, predovšetkým
prostredníctvom bipartitného sociálneho dialógu.
- Pripraviť národnú stratégiu zamestnanosti
tak, aby bolo neskôr možné zapojiť sa do Európskej stratégie zamestnanosti a
začať pripravovať Spoločný prehľad zamestnanosti.
Životné prostredie
- Vypracovať komplexnú a realistickú stratégiu aproximácie.
- Urýchliť preberanie a presadzovanie rámcovej
legislatívy v týchto oblastiach: kvalita vody; hospodárenie s odpadom;
Integrovaná kontrola predchádzania znečisteniu; ochrana prírody a
kvalita ovzdušia.
- Vypracovať plán na financovanie investícií, založený na smernici o
špecifických implementačných programoch a na odhadoch nákladov na
zosúlaďovanie a reálnych zdrojov verejných a súkromných financií v
jednotlivých rokoch, najmä v oblasti vody, ovzdušia, hospodárenia s odpadom a
kontroly priemyselného znečistenia.
- Úplné prevzatie a presadzovanie smernice o hodnotení vplyvov na životné
prostredie.
Spravodlivosť a vnútorné
veci
- Zlepšiť boj proti organizovanému zločinu a ilegálnej migrácii (najmä
prostredníctvom zavádzania vízových nálepiek) s cieľom umožniť plnú účasť na
Schengenskom informačnom systéme.
- Ratifikovať Európsky dohovor o praní
špinavých peňazí, Európsky trestnoprávny dohovor o korupcii, Dohovor
OECD o úplatkárstve.
- Zosúladiť Trestný zákon s
acquis v oblasti boja proti
organizovanému zločinu a proti podvodom.
- Zdokonaliť azylovú legislatívu (najmä zrušiť 24-hodinovú lehotu) a zriadiť
nezávislý orgán ako druhú inštanciu v azylovom konaní.
- Ratifikovať Európsky dohovor o praní špinavých peňazí a posilniť
spôsobilosť na boj proti praniu špinavých peňazí.
Posilňovanie administratívnej spôsobilosti a spôsobilosti
súdnictva, vrátane riadenia a kontroly finančných prostriedkov z
EÚ
- Prijať zákon o štátnej službe a začať realizovať stratégiu reformy
verejnej správy.
- PHARE, ISPA a SAPARD: pripraviť Národný
rozvojový plán a Plán rozvoja vidieka; prijať právny, administratívny a
rozpočtový rámec (príručka o audite a revízne záznamy) s cieľom pripraviť a
riadiť ISPA a SAPARD, vrátane zavedenia hodnotenia vplyvov na životné
prostredie a pravidiel verejného obstarávania kompatibilných s EÚ pri
hodnotení projektov spolufinancovaných z prostriedkov spoločenstva; zriadiť
funkčnú platobnú agentúru pre SAPARD.
- Dokončiť prijatie legislatívneho rámca pre internú a externú finančnú
kontrolu; zriadiť centrálnu vládnu organizáciu na harmonizáciu funkcií
interného auditu a kontroly; vytvoriť interné audítorsko-kontrolné útvary vo
výdavkových strediskách; zabezpečiť ”funkčnú nezávislosť” vnútroštátnych
interných kontrolórov/audítorov na centrálnej aj na decentralizovanej úrovni a
finančnú kontrolu ”ex ante”.
- Posilniť nezávislosť súdnictva, najmä
novelizovať ústavu v súvislosti s menovaním sudcov a skúšobnou dobou
pre sudcov.
3.2 Strednodobé priority
Politické kritériá
- Pokračovať v implementácii legislatívy o jazykoch menšín a ochraňovať
používanie jazykov menšín v oblasti školstva, kultúry a médií, vrátane
prijatia potrebnej legislatívy.
- Posilniť politiku a rozpočtové prostriedky na
národnej a miestnej úrovni zamerané na ďalšie zlepšovanie postavenia Rómov
(najmä prostredníctvom boja proti diskriminácii a zlepšenia prístupu k
vzdelávaniu a zamestnaniu).
Ekonomické kritériá
- Posilniť konkurencieschopnosť súkromného sektora vrátane malých a
stredných podnikov.
- Dokončiť proces privatizácie.
- Deregulovať existujúce regulované ceny a nájomné.
- Zaviesť procedúru každoročného fiškálneho dohľadu s cieľom zosúladiť
vykazovanie, monitorovanie a kontrolu verejných financií s postupmi
používanými v EÚ, predovšetkým pokiaľ ide o fiškálne pozície.
- Pokračovať v reforme financovania sociálneho zabezpečenia.
Vnútorný trh
- Ochrana údajov: dokončiť
aproximáciu.
- Voľný pohyb tovaru: dokončiť preberanie noriem EN; dokončiť zosúlaďovanie
rezortnej legislatívy; zvýšiť úroveň všetkých štruktúr dohľadu a štruktúr na
hodnotenie zhody na úroveň EÚ; zvýšiť úroveň ostatných implementačných
štruktúr v rezortoch, ktoré upravuje legislatíva špecificky zameraná na
jednotlivé výrobky, na úroveň EÚ.
- Voľný pohyb kapitálu: zosúladiť zákony o nadobúdaní nehnuteľností občanmi
krajín EÚ.
- Voľný pohyb služieb: dokončiť zosúladenie a vykonávať smernice týkajúce sa
bankovníctva, poisťovníctva, investičných služieb a trhu s cennými
papiermi.
- Voľný pohyb osôb: dokončiť zosúladenie vzájomného uznávania
diplomov.
- Hospodárska súťaž: dokončiť zosúlaďovanie, posilniť orgány a postupy
v oblasti ochrany hospodárskej súťaže a štátnej pomoci; zvýšiť
transparentnosť, tok údajov, a koordináciu odbornej prípravy medzi všetkými
stupňami štátnej správy.
- Telekomunikácie: posilniť nezávislý
národný regulačný orgán.
- Zdaňovanie: plné zosúladenie
acquis Spoločenstva v daňovej oblasti
vrátane prechodného režimu DPH; prehodnotenie existujúcich zákonov a
zabezpečenie kompatibility s Kódexom správania pre zdaňovanie podnikateľských
subjektov; posilnenie administratívnej spôsobilosti a kontrolných postupov
vrátane spolupráce v administratívnej oblasti a vzájomnej pomoci.
- Ochrana spotrebiteľov: pokračovať v zosúlaďovaní; posilniť orgány trhového
dohľadu a orgány na presadzovanie legislatívy.
- Clá: posilniť colnú správu najmä
zvýšením odbavovacej kapacity colných pracovísk na hraniciach a s ohľadom na
aplikáciu spotrebných daní.
Poľnohospodárstvo
- Posilniť mechanizmy riadenia spoločnej agrárnej politiky a administratívne
štruktúry (monitorovať poľnohospodárske trhy a vykonávať opatrenia na
štrukturálny rozvoj a rozvoj vidieka, zriadiť orgány a kontrolné mechanizmy).
- Pokračovať v reštrukturalizácii poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu;
posilniť administratívu v oblasti kontroly potravín.
- Zavŕšiť budovanie systému identifikácie
zvierat; implementovať systémy kontroly kvality (kritický kontrolný bod pre
analýzu rizika); zaobchádzanie so živočíšnym odpadom, modernizácia
mäsospracujúcich a mliekarenských prevádzok; programy kontroly reziduí a
zoonózy; dokončiť tvorbu systémov inšpekcie na budúcich vonkajších
hraniciach.
Energetika
- Ďalej zvýšiť energetickú účinnosť.
- Pripraviť sa na vnútorný trh v oblasti
energií, najmä na uplatňovanie smerníc o zásobovaní elektrinou a plynom
(vrátane prispôsobenia cien energií cenovej úrovni a zriadenia regulačného
orgánu).
- Zosúladiť požiadavky na ropné zásoby.
- Dokončiť realizáciu programov zvyšovania bezpečnosti blokov V2 jadrovej
elektrárne v J. Bohuniciach a jadrovej elektrárne v Mochovciach,
- Pripraviť celkový plán a licenčné práce v
súvislosti s odstavením dvoch blokov jadrovej elektrárne V1 v J.
Bohuniciach.
- Posilniť regulačné štruktúry pre oblasť jadrovej bezpečnosti a ochrany
pred žiarením.
Doprava
- Zosúladiť acquis v cestnej doprave (prístup na trh, bezpečnostné
predpisy, predpisy týkajúce sa nebezpečného tovaru a zdaňovania); leteckej
doprave (najmä bezpečnosť leteckej dopravy a riadenie letovej premávky);
železničnej a vodnej doprave (technické požiadavky na plavidlá).
Zamestnanosť a sociálne veci
- Zosúladiť legislatívu s EÚ v oblasti
bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri práci (vrátane rámcovej smernice);
pracovného zákonodarstva; rovnakých príležitosti pre ženy a mužov a ochrany
verejného zdravia; posilniť príslušné administratívne štruktúry a štruktúry
potrebné na koordináciu sociálneho
zabezpečenia.
- Zriadiť nezávislý Garančný fond pre zamestnancov v prípade solventnosti
zamestnávateľa.
Ekonomická a sociálna súdržnosť
- Vypracovať celoštátnu politiku pre oblasť
ekonomickej a sociálnej súdržnosti s cieľom zmierniť rozdiel v HDP na 1
obyvateľa oproti EÚ; pripraviť sa na implementáciu programov regionálneho
rozvoja a iniciatív Spoločenstva; zdokonaliť administratívne štruktúry a
spresniť rozdelenie zodpovednosti za otázky regionálnej politiky; zorganizovať
rozpočtový systém a jeho postupy v súlade so štandardmi štrukturálnych
fondov, vrátane posudzovania a hodnotenia.
Životné prostredie
- Ďalej uskutočňovať a dokončiť preberanie a
implementáciu rámcovej legislatívy, ako aj ostatnej legislatívy týkajúcej sa
tohto rezortu.
- Posilniť kapacity na monitorovanie a kontrolu implementácie na úrovni
ministerstva, krajov a okresov, posilniť Inšpektorát pre životné prostredie.
- Integrovať princípy trvalo udržateľného
rozvoja do definície a implementácie všetkých ostatných sektorálnych
politík.
Spravodlivosť a vnútorné
veci
- Zdokonaliť činnosť orgánov na presadzovanie práva a súdnictvo (z hľadiska
počtu pracovníkov, odbornej prípravy a materiálnej vybavenosti), najmä pri
hraničnej kontrole a ilegálnej imigrácii, s cieľom umožniť plnú účasť na
Schengenskom informačnom systéme; pokračovať v boji proti organizovanému
zločinu, obchodovaniu so ženami a s deťmi, obchodovaniu s drogami a korupcii;
zabezpečiť lepšiu koordináciu medzi orgánmi na presadzovanie práva.
- Pokračovať v postupnom zosúlaďovaní vízovej legislatívy a praxe s EÚ.
Posilnenie administratívnej spôsobilosti a spôsobilosti
súdnictva, vrátane riadenia a kontroly finančných prostriedkov z
EÚ
- Posilniť Najvyšší kontrolný úrad, funkcie finančnej kontroly a interného
auditu prostredníctvom zabezpečenia potrebného personálu, odbornej prípravy a
materiálneho vybavenia.
- Posilniť štatistické kapacity.
4. Programovanie
Celkové prídely z programu Phare predstavovali za obdobie
1995-1999 251 miliónov ?. Európska rada sa 24.-25.
marca 1999 v Berlíne dohodla, že finančná pomoc kandidátskym krajinám bude v
období 2000-2006 zahŕňať aj podporu predvstupových opatrení pre
poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka prostredníctvom predvstupového nástroja
SAPARD (Nariadenie Rady EC č. 1268/99; OJ L
161 z 26.6.99) a štrukturálneho nástroja ISPA (Nariadenie Rady EC č. 1267/99; OJ
L 161 z 26.6.99), ktoré sú prioritne určené na opatrenia podobné kohéznemu fondu
v predvstupovom období. V rámci týchto národných prídelov môže Slovensko
financovať aj časť svojej účasti na programoch Spoločenstva, vrátane 5.
Rámcového programu pre výskum a technický rozvoj. Slovensko bude mať okrem toho
prístup k financovaniu z ”multi-country” programov priamo súvisiacich s
acquis. Pre všetky investičné projekty sa
dôsledne požaduje spolufinancovanie kandidátskymi krajinami. Od roku 1998
Komisia spolupracuje s Európskou investičnou bankou a medzinárodnými finančnými
inštitúciami, najmä Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Svetovou
bankou, aby sa kandidátskym krajinám uľahčilo spolufinancovať projekty súvisiace
s predvstupovými prioritami.
5. Podmienenosť
Pomoc Spoločenstva pri financovaní
projektov prostredníctvom troch predvstupových nástrojov - Phare, ISPA a SAPARD
- je podmienená plnením záväzkov Slovenska vyplývajúcich z Európskej dohody,
ďalšími krokmi smerom k plneniu kodanských kritérií a najmä pokrokom dosiahnutým
pri plnení špecifických priorít tohto Partnerstva pre vstup počas roku 2000.
Nerešpektovanie týchto všeobecných podmienok
by mohlo mať za následok rozhodnutie Rady o pozastavení finančnej pomoci na
základe článku 4 Nariadenia č. 622/98 zo 16. marca 1998.
6. Monitorovanie
Implementácia Partnerstva pre vstup sa monitoruje v rámci
Európskej dohody. Ako zdôraznila Európska rada v
Luxemburgu, je dôležité, aby inštitúcie Európskej dohody aj naďalej tvorili
rámec na preskúmavanie acquis communautaire podľa rovnakej metodiky bez ohľadu na to, či sa začali
alebo nezačali rokovania o vstupe. O jednotlivých častiach Partnerstva pre vstup
rokujú príslušné asociačné podvýbory. Asociačný výbor diskutuje o celkovom
vývoji, pokroku a problémoch pri plnení jeho priorít a postupných cieľov, ako aj
o konkrétnejších otázkach, ktoré mu postúpia podvýbory.
Riadiaci výbor Phare zabezpečuje
vzájomnú kompatibilnosť rozhodnutí o financovaní prijatých v rámci všetkých
troch predvstupových nástrojov, Phare, ISPA a SAPARD, ako aj ich kompatibilnosť
s Partnerstvom pre vstup, ako to ustanovuje Koordinačné nariadenie
(Nariadenie Rady ES č. 1266/99; OJ L 161 z
26.6.99).
Partnerstvo pre vstup sa bude aj naďalej aktualizovať v súlade s článkom 2
nariadenia (ES) č. 622/98.
Návrh
ROZHODNUTIA RADY z ….. o princípoch, prioritách, postupných cieľoch a podmienkach obsiahnutých v
Partnerstve pre vstup so Slovenskou republikou.
RADA EURÓPSKEJ ÚNIE,
majúc na zreteli Zmluvu o založení Európskeho
spoločenstva,
majú na zreteli Nariadenie Rady
(EC) č. 622/98 zo 16. marca 1998 o pomoci kandidátskym krajinám v rámci
predvstupovej stratégie a najmä o vytvorení partnerstiev pre vstup, predovšetkým jeho článok 2,
majúc na zreteli návrh Komisie,
keďže Európska rada v Luxemburgu vyhlásila, že Partnerstvo pre
vstup je novým nástrojom a základným prvkom Posilnenej predvstupovej
stratégie,
keďže Nariadenie (EC) č. 622/98 ustanovuje, že o princípoch,
prioritách, postupných cieľoch a podmienkach obsiahnutých v jednotlivých
Partnerstvách pre vstup predložených kandidátskym krajinám, ako aj o neskorších
významných zmenách týchto Partnerstiev rozhoduje Rada kvalifikovanou väčšinou a
na návrh Komisie,
keďže pomoc Spoločenstva je
podmienená splnením niektorých základných prvkov, najmä dodržiavaním záväzkov
obsiahnutých v európskych dohodách a pokrokom pri plnení kodanských kritérií;
keďže v prípadoch, keď nie je splnený niektorý z týchto základných prvkov, Rada
môže kvalifikovanou väčšinou a na návrh Komisie prijať primerané opatrenia v
súvislosti s ktoroukoľvek formou
predvstupovej pomoci;
keďže Európska rada v Luxemburgu rozhodla, že implementáciu
Partnerstva pre vstup a pokrok dosiahnutý pri prijímaní acquis budú posudzovať
orgány Európskej dohody;
keďže Pravidelná správa Komisie z roku 1999 predložila
objektívnu analýzu prípravy Slovenskej republiky na členstvo a identifikovala
niekoľko prioritných oblastí ďalšej činnosti;
keďže Slovenská republika by v
rámci svojej prípravy na vstup mala aktualizovať svoj Národný program pre
prijatie acquis; keďže tento program
by mal určiť harmonogram plnenia priorít a postupných cieľov uvedených v
Partnerstve pre vstup,
ROZHODLA TAKTO:
Článok 1
V súlade s článkom 2 Nariadenia (EC) č. 622/98 sú princípy,
priority, postupné ciele a podmienky obsiahnuté v Partnerstve pre vstup pre
Slovenskú republiku vymedzené v prílohe tohto rozhodnutia a sú jeho
neoddeliteľnou súčasťou.
Článok 2
Implementáciu Partnerstva pre vstup posudzujú orgány Európskej
dohody a príslušné orgány Rady, ktorým Komisia predkladá pravidelné správy.
Článok 3
Rozhodnutie nadobudne účinnosť na tretí deň po jeho uverejnení
v Úradnom vestníku Európskych spoločenstiev.
Dané v Bruseli, za Radu predseda